• +48 502 21 31 22

Umowa na dokończenie drogi Racibórz – Pszczyna podpisana

Budowa brakujących 4 km od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej uzyskała dotację z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej kwocie 165 mln zł.

Umowa na dokończenie drogi Racibórz – Pszczyna podpisana

17 maja w Urzędzie Miasta Rybnika podpisano umowy na dokończenie budowy rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna.

Ta oczekiwana inwestycja związana jest z realizacją dwóch umów. Jest to "Budowa Regionalnej Drogi Racibórz Pszczyna – dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW935 w Rybniku" warta 268 155 093,08 zł, w przetargu na realizację tego zadania wybrana została oferta firmy Budimex. Umowę podpisali prezydent Rybnika Piotr Kuczera i pełnomocnik wykonawcy Maciej Lorenc. Druga umowa to "Pełnienie funkcji Koordynatora Nadzoru Inwestorskiego dla zadania pn. Budowa Regionalnej Drogi Racibórz Pszczyna – dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW935 w Rybniku". Na realizację tego zadania w przetargu wybrano ofertę firmy Prokom Construction. Tę umowę ze strony miasta podpisali: Janusz Koper – zastępca prezydenta Miasta Rybnika oraz Jacek Hawel – dyrektor Centrum Inwestycji Urzędu Miasta Rybnika, a także przedstawiciel wykonawcy – Grzegorz Molicki, pełnomocnik Prokom Construction.

Budowa brakujących 4 km Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na terenie miasta Rybnika od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej uzyskała dotację z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej kwocie 165 mln zł. Cała inwestycja warta jest jednak 270 mln zł, co oznaczało dla miasta konieczność znalezienia w budżecie dodatkowych pieniędzy i przesunięcie innych, wcześniej zaplanowanych przedsięwziąć.

– Rezygnacja z inwestycji oznaczałaby utratę dofinansowania i realne zagrożenie, że droga nigdy nie powstanie. A przecież dokończenie budowy rybnickiego odcinka drogi regionalnej to zdecydowanie najbardziej wyczekiwana inwestycja drogowa w naszym mieście. Bardzo szybko przyzwyczailiśmy się do komfortu, jaki daje możliwość szybkiego przejazdu z jednego końca miasta na drugi. Nic więc dziwnego, że pojawiał się niedosyt w związku z drogą urywającą się kilka kilometrów przed miejscem, do którego powinna prowadzić. Kolejny odcinek będzie miał strategiczne znaczenie dla całego subregionu – z tej inwestycji skorzysta nie tylko Rybnik, ale powiat i okoliczne gminy – podkreśla Piotr Kuczera.

Większa część rybnickiego odcinka drogi RRacibórz – Pszczyna – ponad 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej – została wybudowana dzięki środkom unijnym i oddana do użytku w kwietniu 2020 r. Kosztowała przeszło 475 mln zł, w tym 290 mln zł to środki z UE. Budowa kolejnego odcinka drogi obejmuje: bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego, skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową, 4 obiekty mostowe umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła oraz 5 przepustów dla zwierząt. Koszt dokończenia budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia, odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni. Gotowy jest projekt drogi, zakończone też są sprawy związane z wykupem terenów pod jej budowę. Miasto liczy, że inwestycja będzie realizowana sprawnie i zgodnie z przyjętym harmonogramem.

Sygnatariusze umowy zgodnie podkreślali, że największe znaczenie dla sprawnego przebiegu inwestycji będzie miała ścisła współpraca pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i inżynierem kontraktu, to bowiem podstawa realizacji jakiejkolwiek inwestycji, przekładająca się na końcowy sukces. – Przed nami spotkania określające ściśle harmonogram robót. Jeszcze w maju ma zostać przekazany wykonawcy plac budowy. Nie oznacza to jednak, że od razu zobaczymy tam maszyny budowlane, wykonawca musi najpierw zrealizować szereg prac przygotowawczych, w tym inwentaryzacyjnych. Nim rozpoczną się prace, konieczne jest też wyburzenie 10 niezamieszkałych domów oraz wycięcie pozostałych drzew na trasie z Niedobczyc do Niewiadomia. Czas realizacji inwestycji przewidziany jest na 18 miesięcy, potem muszą nastąpić procedury związane z odbiorami i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Nową drogą pojedziemy w 2025 roku – dodaje Jacek Hawel.

fot. W. Troszka/UM Rybnik
oprac. /kp/

Galeria zdjęć

825_droga_raciborz_pszczyna_(1).jpg
925_droga_raciborz_pszczyna_(2).jpg
811_droga_raciborz_pszczyna_(4).jpg
193_droga_raciborz_pszczyna_(3).jpg
923_droga_raciborz_pszczyna_(5).jpg
597_droga_raciborz_pszczyna_(6).jpg
22_droga_raciborz_pszczyna_(7).jpg
310_droga_raciborz_pszczyna_(8).jpg
927_droga_raciborz_pszczyna_(9).jpg
377_droga_raciborz_pszczyna_(10).jpg
339_droga_raciborz_pszczyna_(11).jpg

Podobne artykuły

Wyszukiwarka