Polscy rodzice rozmawiają z dziećmi o ochronie środowiska i uczą ich nawyków chroniących planetę. Ponad 70% rodziców biorących udział w badaniu „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków” przygotowanym na zlecenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska deklaruje, że zachęca swoje dzieci do wyłączania światła przy wychodzeniu z pomieszczenia, segregowania odpadów i oszczędzania wody, w tym zakręcania kranu podczas mycia zębów. Są to proste działania, w które włączyć można już dzieci w wieku przedszkolnym. 60% osób przyznaje, że samodzielnie inicjuje tematy ekologiczne, by uwrażliwić najmłodszych na problem zmiany klimatu, a 30% odpowiada na pytania dzieci lub rozwija wątek, gdy dziecko zainteresuje się jakimś zagadnieniem związanym z tematyką eko.
Dwie trzecie Polaków deklaruje, że uczy swoje dzieci używania toreb wielorazowych – najłatwiej przekazywać tę wiedzę podczas zakupów, pokazując że zabranie torby z domu to ekonawyk, który można łatwo wypracować. Będąc już w sklepie, ponad 30% Polaków uczy dzieci, by zwracały uwagę na opakowania z recyklingu. Przy wyborze produktów spożywczych rodzice kierują się tymi samymi kryteriami co osoby z próby reprezentatywnej – najważniejsze są ekonomia i zdrowie. To rodzice częściej niż ogół Polaków mrożą lub wekują żywność, co może wynikać z konieczności bardziej przemyślanego przygotowywania żywności, gdy w domu są dzieci.
W ramach badania zapytano także o upcykling, czyli formę przetwarzania odpadów w wartościowe przedmioty. Połowa rodziców deklaruje, że stosuje upcykling, np. tworząc zabawki z niepotrzebnych przedmiotów.
Przy wyborze kosmetyków dla dzieci rodzice preferują kosmetyki hipoalergiczne, ale rzadko wybierają pieluszki wielorazowe. Podobnie jest podczas kupowania środków czystości i kosmetyki – Polacy rzadko zwracają uwagę na aspekty ekologiczne, a ważniejsze są dla nich skuteczność, wydajność i niska cena. Trwa także moda na drewniane zabawki – 45% rodziców deklaruje, że świadomie wybiera właśnie takie i rezygnuje z plastiku, który preferuje jedna czwarta rodziców. 29% nie zwraca uwagi na surowce, z jakich są one wykonywane.
Większość rodziców korzysta z używanych ubrań dla swoich dzieci i sama oddaje ubrania dalej lub sprzedaje je, gdy dzieci z nich wyrosną – wpływ na ich decyzje mogą mieć zarówno aspekty ekologiczne, jak i ekonomiczne.
Osoby posiadające dzieci częściej niż ogół Polaków wybierają samochód jako środek transportu do pracy, co jest związane z zawożeniem i odbieraniem dzieci z przedszkoli czy szkół. Częściej natomiast stosują ecodriving zarówno na co dzień, jak i w czasie dłuższych podróży i częściej rozważają skorzystanie z carpoolingu podczas dłuższych wyjazdów. Rodzice to także grupa, która częściej niż statystyczny Polak wyjeżdża na wakacje. Ich nawyki dotyczące żywności są jednak podobne jak w populacji – najczęściej kupują napoje w plastikowych butelkach, a prowiant pakują w opakowania wielokrotnego użytku.
fot. freepik.com
oprac. /kp/