• +48 502 21 31 22

Pierwsza na świecie linia kolejowa z pociągami zasilanymi wodorem

Wodorowe pociągi mogą się pochwalić zasięgiem 1000 km na jednym tankowaniu, co pozwala na cały dzień pracy, a przy tym są bardzo ciche i jedyne emisje, jakie z nich pochodzą, to para i woda.

Pierwsza na świecie linia kolejowa z pociągami zasilanymi wodorem

W Niemczech, w mieście Bremervörde w Dolnej Saksonii uruchomiono pierwszą na świecie linię kolejową z pociągami zasilanymi wyłącznie wodorem. Trwające dwa lata testy zakończyły się powodzeniem, w związku z czym przed końcem roku na lokalne tory wyjedzie 14 pociągów Coradia iLint firmy Alstom z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Uruchomiona 24 sierpnia linia łączy ze sobą miasta Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude nieopodal Hamburga.

Jak podkreśla Alstom, już jeden kilogram paliwa wodorowego zapewnia takie same osiągi jak ok. 4,5 kg diesla. W związku z tym wodorowe pociągi mogą się pochwalić zasięgiem 1000 km na jednym tankowaniu, co pozwala na cały dzień pracy, a nie bez znaczenia jest też fakt, że są przy tym bardzo ciche i jedyne emisje, jakie z nich pochodzą, to para i woda. – Mobilność bezemisyjna jest jednym z najważniejszych celów zapewniających zrównoważoną przyszłość – komentuje Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny Alstom.

Pociągi będą uzupełniać wodór na stacji wybudowanej na trasie, po której mogą poruszać się z prędkością 80-120 km/h. Ich maksymalna prędkość jest jednak nieco wyższa i wynosi 140 km/h.

Jak szacuje operator, już ta jedna linia pozwoli zaoszczędzić rocznie 1,6 mln litrów oleju napędowego i zapobiec emisji 4400 ton dwutlenku węgla, ale to dopiero początek niemieckiej drogi ku ekologicznym pociągom, bo po torach w tym kraju wciąż porusza się ok. 4000 lokomotyw spalinowych.

Producent ma aktualnie cztery kontrakty na pociągi regionalne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Poza 14 składami w Dolnej Saksonii są to zamówienia na 27 egzemplarzy dla obszarzu metropolitalnego Frankfurtu, sześć (z opcją na kolejnych osiem) dla regionu Lombardii we Włoszech i 12 modeli Coradia Polyvalent współdzielonych w czterech różnych regionach Francji. Przeprowadzono także udane testy w Austrii, Holandii, Polsce i Szwecji.

fot. Alstom
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka