Firma doradcza Deloitte zapytała ponad 2 tys. członków zarządów z 21 krajów o ich obawy i podjęte kroki w kierunku minimalizowania skutków zmian klimatu. Jak wynika z raportu „2022 CxO Sustainability Report”, blisko dwie trzecie firm są bardzo zaniepokojone zmianami klimatu. Natomiast 79% badanych uważa, że świat znalazł się w krytycznym momencie i trzeba działać natychmiast - podczas podobnego badania z początku 2021 r. deklarowało tak 59%, co oznacza gwałtowny wzrost obaw.
Jednocześnie 88% prezesów i dyrektorów nadal optymistycznie patrzy w przyszłość. Ich zdaniem szybkie podjęcie inicjatyw proklimatycznych może ograniczyć skutki zmian. W 2021 r. przekonanie takie wyraziło 63% ankietowanych. Jak podkreślają eksperci, obserwowany jest więc znaczący wzrost niepokojów o sytuację klimatyczną wśród kadry kierowniczej przy jednoczesnym przekonaniu o skuteczności proekologicznych działań.
98% badanych zgadza się z poglądem, że mamy do czynienia z kryzysem klimatycznym, a 97% wskazało, że ich firmy już odczuły negatywne skutki zmian klimatu. 81% członków zarządów osobiście odczuło skutki zmian klimatu jak ogromne upały czy silne wiatry w okresie ostatniego roku. Ponadto grupy interesariuszy, w tym regulatorzy, akcjonariusze, konsumenci i pracownicy, wywierają presję, by firmy rozpoczęły działania.
Jednocześnie deklaracje firm nie zawsze przekładają się na działania. Dwie trzecie respondentów twierdzi, że ich firmy korzystają z materiałów przyjaznych dla środowiska i oszczędzają energię, a ponad połowa korzysta z urządzeń i technologii energooszczędnych. Większość świadomie i celowo ogranicza liczbę podróży służbowych oraz prowadzi szkolenia proklimatyczne dla pracowników. Natomiast pozytywne efekty zielonej transformacji firm w postaci wzrostu przychodów, podnoszenia się wartości aktywów czy marży operacyjnej są dużo rzadziej zauważane, co zdaniem ekspertów Deloitte pokazuje, że zrównoważony rozwój firm to działanie rozłożone na lata.
W ocenie Deloitte firmy powinny opracowywać nowe produkty i usługi przyjazne środowisku, wymagać od dostawców i partnerów biznesowych spełnienia określonych kryteriów środowiskowych, modernizować zakłady, by zwiększyć ich odporność na skutki zmian klimatu, uwzględnić kwestie proklimatyczne w działalności lobbingowej i politycznej, a także uzależniać wynagrodzenia kierownictwa od realizacji inicjatyw w zakresie zrównoważonego rozwoju.
fot. freepik.com
oprac. /kp/