• +48 502 21 31 22

Czy warto inwestować w outsourcing marketingu?

Branża: Marketing Reklama Media Wydawnictwa Drukarnie Agencje i Biura marketingowe
Projekt: Promocja biznesu

Usługi outsourcingowe to wielkie wsparcie dla firm ze wszystkich branż.

Wydaje się, że polskie działalności najchętniej zlecają zewnętrznym podmiotom działania związane z promowaniem marki. Na rynku można znaleźć mnóstwo dużych agencji, które zajmują się tym właśnie aspektem działalności. Istnieją też mniejsze, trudniące się ściśle wyspecjalizowanymi zadaniami - na przykład obsługą social media.

Każdy przedsiębiorca musi zdecydować, czy i w jaki sposób korzystać z usług takich agencji. Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie - podejście zależy od wielu czynników, takich jak wielkość firmy, skala planowanych działań reklamowych oraz zasobność budżetu. Warto jednak zastanowić się, czy nie opłacałaby się inwestycja w takie narzędzie jak outsourcing marketingu.

Outsourcing marketingu a modele funkcjonowania firmy

Można wyróżnić trzy modele funkcjonowania firmy:

  1. Wewnętrzny zespół kompetentnych fachowców, którzy na własną rękę zajmują się wszystkim. W tym modelu nie korzysta się z usług agencji outsourcingowych. To dość zasobochłonne i trudne zadanie, gdyż trzeba znaleźć odpowiednich ludzi, mających w przyszłości tworzyć zgrane drużyny. Potrzeba zatem “dobrego nosa” przy rekrutacji. Ponadto wieloosobowa kadra wymaga wielu innych nakładów - opłacania etatów, większego biura itd.,
  2. Mocna baza kadrowa plus kilka agencji zewnętrznych. W tym przypadku praca firmy oparta jest przede wszystkim na własnych pracownikach, a niezależnym podmiotom zleca się wąskie, specjalistyczne zadania, takie jak np. pozycjonowanie strony internetowej marki. W tym przypadku korzysta się nie tylko z firm, ale także z usług oferowanych przez freelancerów. Jeżeli potrzebujesz paru zgrabnych haseł promocyjnych do nowej kampanii reklamowej, może się tym zająć copywriter. Podobnie można czynić przy tworzeniu strony internetowej przedsiębiorstwa - webmasterów opłaca się zatrudnić tylko do tego konkretnego projektu, nie ma sensu trzymać ich na etacie.
  3. Całkowity outsourcing marketingu, czyli współpraca z jedną firmą outsourcingową, wykonującą szeroki zakres usług. Dobrym przykładem jest agencja reklamowa, która bierze na siebie wszystkie działania związane z marketingiem, to jest:
    • tworzenie kompleksowych strategii promocyjnych,
    • kreowanie wizerunku marki poprzez portale społecznościowe,
    • projektowanie plakatów i tym podobne.

Takie podejście wymaga specyficznie rozplanowanego budżetu, w którym mniejsza część środków idzie na własnych pracowników, a większa na rachunki wystawiane przez zewnętrznego partnera. Oznacza także rezygnację z własnego działu marketingu, którego istnienie przestaje być uzasadnione. Niewątpliwym plusem jest z pewnością kompleksowość takiego rozwiązania, a co za tym idzie - spójność prowadzonego marketingu. Obecnie istnieje wiele kanałów komunikacji, które powinny być wykorzystywane równolegle, tworząc tym samym efekt synergii.  Więcej na

A jaki model marketingu Ty wybierzesz dla siebie?

 

K.D.

Podobe artykuły

Wyszukiwarka