
Po chwilowym wzroście świadomości ekologicznej Polaków nadszedł czas na rosnący sceptycyzm wobec "zielonego marketingu" i oczekiwanie konkretnych działań od firm. Jednocześnie ponad 56% ankietowanych wskazuje na wspieranie rozwoju rowerów miejskich i dróg rowerowych jako kluczowy obszar zaangażowania.
Badanie EKObarometr przeprowadzone przez SW Research i Nextbike Polska pokazuje, że Polacy są zmęczeni pustymi hasłami dotyczącymi ekologii. Prawie 60% respondentów uważa, że "zielony marketing" służy głównie promocji marek, a połowa ma wrażenie, że firmy nadmiernie eksponują ekologię. Mimo to 41% Polaków nie postrzega ekologii jako chwilowego trendu, co wskazuje na potrzebę autentycznego zaangażowania.
Marcin Sałański, Head of Communications w Nextbike Polska, podkreśla, że Polacy chcą działać na rzecz środowiska, zmieniając codzienne nawyki, takie jak segregacja odpadów czy oszczędzanie wody. Coraz częściej wybierają też niskoemisyjne środki transportu – prawie połowa pytanych deklaruje częstsze korzystanie z roweru, hulajnogi, transportu miejskiego lub chodzenie pieszo, a kolejne 28,1% planuje to w najbliższym czasie. – Potrzebują często jednak nie tyle zachęty, co wsparcia od organizacji, które stawiają na ekologię i zrównoważony rozwój. Polacy potrzebują poczucia sprawczości oraz konkretnych rozwiązań. Sami więc przyznali, że dobrym kierunkiem byłoby zaangażowanie firm np. w budowę infrastruktury rowerowej – zwraca uwagę ekspert.
Polska przeszła w ostatnich latach prawdziwą rowerową rewolucję, a ponad 40% Polaków deklaruje korzystanie z miejskich rowerów publicznych przynajmniej raz w roku. Ta rosnąca popularność jednośladów staje się cennym kapitałem społecznym. Marcin Sałański z Nextbike zwraca uwagę, że coraz więcej firm dostrzega potencjał roweru jako elementu strategii marketingowej i społecznej odpowiedzialności biznesu. – Inwestując w rozwój rowerów miejskich, np. przez sponsoring systemów czy stacje przy siedzibach, przedsiębiorstwa mogą nie tylko poprawić warunki transportu i środowisko w miastach, ale także wzmocnić swój własny wizerunek – wskazuje.
Badanie EKObarometr potwierdza te spostrzeżenia – 62% respondentów ocenia firmy angażujące się w działania promujące jazdę na rowerze jako bardziej ekologiczne i społecznie odpowiedzialne. Ma to realne przełożenie na wyniki biznesowe – 39% konsumentów chętniej kupiłoby produkty marek wspierających rowery miejskie. Działania proekologiczne to także ważny atut dla pracodawców, gdyż 65,8% ankietowanych docenia ekologiczne inicjatywy swoich firm.
Okazuje się również, że 1/4 Polaków zwraca uwagę na reklamy umieszczane na miejskich rowerach publicznych. Ta forma cieszy się najwyższym poziomem akceptacji w porównaniu z reklamą online (37%) czy klasycznym OOH/DOOH (25%). Tylko 16,9% ankietowanych oceniło ją negatywnie. Jak podkreśla Cezary Dudek, Head of Marketing w Nextbike Polska, takie działania wpisują się w wartości coraz większej grupy konsumentów, dla których odpowiedzialność (37,4%) i ochrona środowiska (28,1%) są kluczowe. – Rower to też zdrowie – wartość, którą wskazuje aż 70,6% badanych – dodaje ekspert.
fot. UM Jastrzębie-Zdrój
oprac. /kp/