• +48 502 21 31 22

Śląskie kontynuuje walkę o czyste powietrze

Projekt „Śląskie. Przywracamy błękit” angażuje 84 partnerów, w tym 74 gminy i miasta z woj. śląskiego, które aktywnie wdrażają lokalne działania antysmogowe.

Śląskie kontynuuje walkę o czyste powietrze

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego podpisano umowę, która oficjalnie rozpoczyna drugą edycję kampanii edukacyjno-informacyjnej „Bierzemy powietrze pod swoje skrzydła”. To kolejny strategiczny krok w ramach największego w Europie zintegrowanego projektu LIFE „Śląskie. Przywracamy błękit”, którego łączna wartość sięga 16,5 mln euro. Umowę sygnowali Joanna Bojczuk i Rafał Adamczyk, członkowie Zarządu Województwa Śląskiego, oraz Michał Wasilewski, prezes Aplan Media.

– Nasze województwo przez dekady rozwijało się dzięki przemysłowi, ale dziś region chce być liderem zielonej transformacji – podkreślała Joanna Bojczuk. Projekt „Śląskie. Przywracamy błękit” ma przełożyć ambitne strategie na realne działania, bliskie mieszkańcom i widoczne w każdej gminie. Kluczową rolę w tej transformacji odgrywa edukacja, która ma zmieniać świadomość i budować wspólnotę wokół dbałości o jakość powietrza. Kampania ma być wszechobecna – w szkołach, na przystankach, w mediach społecznościowych czy podczas lokalnych festynów.

Projekt „Śląskie. Przywracamy błękit” angażuje 84 partnerów, w tym 74 gminy i miasta z województwa śląskiego, które aktywnie wdrażają lokalne działania antysmogowe. Ważnym elementem sukcesu jest rozbudowana sieć gminnych ekodoradców. Dotychczas udzielili oni blisko 280 tys. porad, pomogli w przygotowaniu 9,5 tys. wniosków o dotacje na łączną kwotę 132 mln zł i zorganizowali ponad 4 tys. wydarzeń edukacyjnych, docierając do prawie pół miliona mieszkańców regionu.

Rafał Adamczyk zaznaczył, że kampania „Bierzemy powietrze pod swoje skrzydła” to konkretne działania edukacyjne, promocyjne i informacyjne skierowane do wszystkich grup wiekowych i społecznych – od dzieci, przez młodzież, dorosłych, seniorów, po firmy i instytucje. – To także wsparcie wdrażania uchwały antysmogowej i Programu ochrony powietrza dla województwa śląskiego – poprzez pracę naszych gminnych ekodoradców, którzy stali się prawdziwymi przewodnikami zielonej zmiany. W drugiej edycji kampanii chcemy nie tylko powtórzyć sukces poprzedniej, ale pójść dalej – utrwalać dobre nawyki, wzmacniać świadomość, inspirować do działania. Bo czyste powietrze to nie luksus – to nasze wspólne prawo” – powiedział.

Pierwsza edycja kampanii realizowana była w latach 2023–2024) i jak przekonuje UMWŚ, udowodniła, że połączenie edukacji ekologicznej z nowoczesnymi narzędziami komunikacji może być bardzo efektywne. Z przekazem kampanii zetknęły się niemal dwa miliony mieszkańców regionu. Przygotowano szeroki wachlarz materiałów edukacyjnych, w tym filmy, animacje, podcasty, przewodniki metodyczne dla nauczycieli (dostarczone do ponad 3,5 tys. szkół) oraz broszury z dobrymi praktykami gmin. Działania obejmowały również wydarzenia plenerowe, wystawy (np. fotograficzną prezentację ekologicznych inwestycji), interaktywną grę online „Bohaterowie błękitu”, a symbolicznym zwieńczeniem było posadzenie tysiąca drzew.

W drugiej edycji zostanie położny mocniejszy nacisk na utrwalanie proekologicznych nawyków i lokalne działania edukacyjne, a kampania ma być obecna w codziennym życiu mieszkańców – w szkołach, przedszkolach, bibliotekach, na festynach, przystankach, w telefonach i mediach społecznościowych. Działania będą dostosowane do różnych grup wiekowych i społecznych, aby maksymalnie zwiększyć ich efektywność. Kluczowym filarem pozostaje sieć ekodoradców, którzy będą nadal na pierwszej linii we wdrażaniu celów projektu, oferując mieszkańcom porady, pomagając w wymianie źródeł ciepła, rozliczaniu dotacji i organizowaniu lokalnych inicjatyw.

fot. Tomasz Żak/UMWS
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka