
Choć wiedza specjalistyczna czy znajomość języków obcych pozostają istotne, to umiejętności miękkie są postrzegane przez młodych pracowników jako najbardziej wartościowe. Zmieniają oni podejście do kariery, priorytetyzując elastyczność, rozwój i umiejętność dostosowania się do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.
54% osób w wieku 18-24 lata wskazuje umiejętności miękkie jako kluczowe dla ich przyszłej kariery, natomiast zdaniem 37% najważniejsze są kompetencje specjalistyczne związane z branżą – wynika z badania serwisu Pracuj.pl. Szybki rozwój technologii i ciągłe zmiany na rynku pracy sprawiają, że tradycyjny model kariery, oparty na zdobyciu dyplomu i specjalistycznej wiedzy, przestaje być wystarczający. Młode pokolenie poszukuje nowych ścieżek rozwoju, które pozwolą im dostosować się do dynamicznie zmieniającego się świata pracy. – To właśnie dlatego młodzi coraz częściej traktują umiejętności miękkie jako kluczowy atut. Dzięki nim są w stanie nie tylko odnaleźć się w różnych rolach zawodowych, ale także skuteczniej zarządzać swoją karierą w dłuższej perspektywie. Pracodawcy coraz częściej doceniają kandydatów, którzy potrafią myśleć krytycznie, podejmować inicjatywę i efektywnie komunikować się w zróżnicowanych zespołach – zwłaszcza, że to wcale nie są umiejętności powszechne. Właśnie dlatego młodzi pracownicy coraz częściej traktują umiejętności miękkie jako kluczowy atut, pozwalający im nie tylko odnaleźć się w różnych rolach zawodowych, ale także skuteczniej zarządzać swoją karierą w dłuższej perspektywie – komentuje Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.
Tylko 1/3 badanych "zetek" uważa, że tradycyjne wykształcenie kierunkowe jest najważniejsze. Badanie wskazuje też na różnicę w postrzeganiu znaczenia znajomości języków obcych między młodymi a starszymi pracownikami. 35% osób w wieku 18-24 lata uważa tę umiejętność za kluczową dla swojej przyszłej kariery, podczas gdy wśród osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi zaledwie 19%. Taki rozkład odpowiedzi świadczy o rosnącym znaczeniu globalizacji i międzynarodowej mobilności zawodowej dla młodszych pokoleń. Podobnie jest z umiejętnością autoprezentacji – niemal co piąty młody pracownik uważa ją za kluczową dla swojej kariery, podczas gdy wśród najstarszych pracowników ten odsetek wynosi 11%. Okazuje się więc, że dla młodszych pokoleń budowanie osobistej marki i skuteczna komunikacja są nieodłącznymi elementami sukcesu zawodowego. Natomiast 30% respondentów wskazało na kluczowe znaczenie kompetencji cyfrowych.
– Z jednej strony mamy wyraźny trend związany z docenianiem umiejętności miękkich, ale nie oznacza to, że młodzi rezygnują z rozwijania wiedzy branżowej i językowej. To połączenie elastyczności i specjalizacji sprawia, że są atrakcyjnymi kandydatami dla pracodawców, którzy poszukują zarówno ekspertów w swoich dziedzinach, jak i osób otwartych na rozwój i zmiany – podsumowuje Jolanta Lewandowska-Bitkowska.
fot. freepik.com
oprac. /kp/