• +48 502 21 31 22

Młodzi pracownicy stawiają na umiejętności miękkie

Rozwój technologii i ciągłe zmiany sprawiają, że tradycyjny model kariery, oparty na zdobyciu dyplomu i specjalistycznej wiedzy, przestaje być wystarczający.

Młodzi pracownicy stawiają na umiejętności miękkie

Choć wiedza specjalistyczna czy znajomość języków obcych pozostają istotne, to umiejętności miękkie są postrzegane przez młodych pracowników jako najbardziej wartościowe. Zmieniają oni podejście do kariery, priorytetyzując elastyczność, rozwój i umiejętność dostosowania się do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.

54% osób w wieku 18-24 lata wskazuje umiejętności miękkie jako kluczowe dla ich przyszłej kariery, natomiast zdaniem 37% najważniejsze są kompetencje specjalistyczne związane z branżą – wynika z badania serwisu Pracuj.pl. Szybki rozwój technologii i ciągłe zmiany na rynku pracy sprawiają, że tradycyjny model kariery, oparty na zdobyciu dyplomu i specjalistycznej wiedzy, przestaje być wystarczający. Młode pokolenie poszukuje nowych ścieżek rozwoju, które pozwolą im dostosować się do dynamicznie zmieniającego się świata pracy. – To właśnie dlatego młodzi coraz częściej traktują umiejętności miękkie jako kluczowy atut. Dzięki nim są w stanie nie tylko odnaleźć się w różnych rolach zawodowych, ale także skuteczniej zarządzać swoją karierą w dłuższej perspektywie. Pracodawcy coraz częściej doceniają kandydatów, którzy potrafią myśleć krytycznie, podejmować inicjatywę i efektywnie komunikować się w zróżnicowanych zespołach – zwłaszcza, że to wcale nie są umiejętności powszechne. Właśnie dlatego młodzi pracownicy coraz częściej traktują umiejętności miękkie jako kluczowy atut, pozwalający im nie tylko odnaleźć się w różnych rolach zawodowych, ale także skuteczniej zarządzać swoją karierą w dłuższej perspektywie – komentuje Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.

Tylko 1/3 badanych "zetek" uważa, że tradycyjne wykształcenie kierunkowe jest najważniejsze. Badanie wskazuje też na różnicę w postrzeganiu znaczenia znajomości języków obcych między młodymi a starszymi pracownikami. 35% osób w wieku 18-24 lata uważa tę umiejętność za kluczową dla swojej przyszłej kariery, podczas gdy wśród osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi zaledwie 19%. Taki rozkład odpowiedzi świadczy o rosnącym znaczeniu globalizacji i międzynarodowej mobilności zawodowej dla młodszych pokoleń. Podobnie jest z umiejętnością autoprezentacji – niemal co piąty młody pracownik uważa ją za kluczową dla swojej kariery, podczas gdy wśród najstarszych pracowników ten odsetek wynosi 11%. Okazuje się więc, że dla młodszych pokoleń budowanie osobistej marki i skuteczna komunikacja są nieodłącznymi elementami sukcesu zawodowego. Natomiast 30% respondentów wskazało na kluczowe znaczenie kompetencji cyfrowych.

– Z jednej strony mamy wyraźny trend związany z docenianiem umiejętności miękkich, ale nie oznacza to, że młodzi rezygnują z rozwijania wiedzy branżowej i językowej. To połączenie elastyczności i specjalizacji sprawia, że są atrakcyjnymi kandydatami dla pracodawców, którzy poszukują zarówno ekspertów w swoich dziedzinach, jak i osób otwartych na rozwój i zmiany – podsumowuje Jolanta Lewandowska-Bitkowska.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka