• +48 502 21 31 22

Kolej sposobem na wykluczenie. "Wzrastają potrzeby, ale i koszty"

– Nie jest sztuką zrewitalizować połączenie kolejowe za wiele milionów złotych, ale trzeba przygotować przemyślaną i dostosowaną do potrzeb mieszkańców ofertę – podkreślał Jakub Rösler.

Kolej sposobem na wykluczenie. "Wzrastają potrzeby, ale i koszty"

W Karpaczu podczas Konwentu Marszałków Województw RP sporo miejsca poświęcono roli kolei w walce z wykluczeniem transportowym. W debacie udział wzięli marszałkowie województw: śląskiego – Jakub Chełstowski, podkarpackiego – Władysław Ortyl i dolnośląskiego – Cezary Przybylski oraz Jakub Rösler, ekspert kolejowy i dziennikarz „Rynku Kolejowego”. Marszałkowie województw mówili o tym, jak w poszczególnych regionach walczy się z problemem wykluczenia komunikacyjnego. Istotną kwestią w tym kontekście jest rewitalizacja linii kolejowych i przywracanie nieczynnych połączeń.

– Potrzeb związanych z rozwojem kolei jest z roku na rok coraz więcej, każdy region ma inną specyfikę i inne wyzwania. W tym roku dofinansowaliśmy Koleje Śląskie kwotą 370 mln zł. Wzrastają potrzeby, ale i koszty. Spośród osiemnastu linii, które obsługujemy, rentowne są w zasadzie dwie, do pozostałych musimy dopłacać. Właśnie w ten sposób przeciwdziałamy wykluczeniu – tłumaczył Jakub Chełstowski. – Jesteśmy obecnie po dużym przetargu na 22 składy z opcją plus 8 i to duże wyzwanie, ale bez środków unijnych nie bylibyśmy w stanie go zrealizować, ponieważ wartość przetargu to ok. 1 mld zł. Samorząd regionalny aktywnie działa na rzecz poprawy jakości transportu, a co za tym idzie, jakości życia mieszkańców i odwiedzających województwo śląskie. Rocznie z usług Kolei Śląskich korzysta dziś prawie 19 mln pasażerów i chcemy te połączenia rozwijać, budować atrakcyjną ofertę i inwestować w niskoemisyjny transport – mówił marszałek woj. śląskiego.

– Od dawna zastanawiamy się, jak walczyć z wykluczeniem i kontynuować rozwój kolei w regionie. Przejęliśmy 22 odcinki nieczynnych linii kolejowych, rewitalizujemy je i przywracamy dla ruchu. To jest ponad 300 km szlaków kolejowych. W ciągu tej kadencji ponad 150 km zostało już zrewitalizowanych lub jest w trakcie rewitalizacji. W Bielawie ruch powrócił po trzydziestu latach i to było święto dla mieszkańców. To oczywiście kosztuje. Z jednej strony kwestia taboru, w tej chwili Koleje Dolnośląskie dysponują 78 nowoczesnymi składami, 31 z nich zakupiono niedawno. Przyłączamy miejscowości, które dotąd nie miały takiego połączenia – podkreślał Cezary Przybylski.

– Korzystamy z infrastruktury, która jest w rękach państwa i te koszty przekładają się na jakość transportu publicznego. Dlatego tak ważna jest współpraca na szczeblu samorządów i rządu. Do tego oczywiście potrzebne są środki z Unii Europejskiej i budżetu państwa, tylko zachowując to wsparcie rozwój kolei jest możliwy. Chcemy promować kolej, ona służy nam nie tylko do codziennej podróży, ale także ułatwia komunikację w przypadku organizacji dużych wydarzeń – mówił Władysław Ortyl.

W przypadku każdego z trzech województw istotnym czynnikiem związanym z rozwojem kolei jest też kwestia związana z turystyką. Jakub Chełstowski wspominał o zakończonej rewitalizacji linii Katowice – Wisła o wartości prawie 700 mln zł, która bez środków unijnych nigdy nie doszłaby do skutku. Dzięki tej inwestycji dojazd w Beskidy jest lepszy, a rynek turystyczny ma szansę się rozwijać. Sporo miejsca poświęcono także dyskusji dotyczącej struktury finansowania kolei.

Jak podkreślają eksperci, kluczem do rozwoju transportu kolejowego jest dobrze przygotowana oferta. – Nie jest sztuką zrewitalizować połączenie kolejowe za wiele milionów złotych, ale trzeba przygotować przemyślaną i dostosowaną do potrzeb mieszkańców ofertę. Kolej w Polsce długo kojarzyła się ze starymi składami i złej jakości taborem, teraz to się zmienia, szczególnie w przypadku kolei samorządowych. To jest sposób na przekonanie pasażerów, by przesiedli się z samochodu do pociągu. Kolej musi być szybka, sprawna, a oferta bogata – podkreślał Jakub Rösler.

fot. Andrzej Grygiel/UMWS
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka