• +48 502 21 31 22

4/5 Polaków rozwija swoje kompetencje

W przypadku dokształcania się we własnym zakresie dominuje forma korzystania z materiałów dostępnych w internecie, z której skorzystała połowa dorosłych Polaków.

4/5 Polaków rozwija swoje kompetencje

Ponad 4/5 Polaków deklaruje, że w bardziej lub mniej formalny sposób podnosiło swoje umiejętności w ciągu ostatniego roku. Główną motywacją do podnoszenia kompetencji jest chęć rozwijania umiejętności potrzebnych w pracy.

Raport „Rozwój kompetencji – uczenie się dorosłych i sektor szkoleniowo-rozwojowy” powstały w ramach projektu realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytet Jagielloński potwierdza wysoki poziom aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków w wieku zawodowym. 83% osób w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie rozwijało swoje kompetencje, ucząc się w sposób formalny, pozaformalny lub nieformalny. Największa grupa (71%) edukuje się nieformalnie, poprzez praktykę. Istotnymi sposobami poszerzania własnych horyzontów są dla Polaków także edukacja pozaformalna (36%, edukacja poza programami kształcenia) oraz różne formy uczenia się w pracy (30%). Dla 64% badanych główną motywacją do nauki jest chęć rozwijania umiejętności potrzebnych w pracy.

W przypadku dokształcania się we własnym zakresie dominuje forma korzystania z materiałów dostępnych w internecie, z której skorzystała połowa dorosłych Polaków. Metoda jest najpopularniejsza wśród osób młodszych. Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła też na edukację pozaformalną, która coraz częściej przenosi się w tryb zdalny.

Na poziom aktywności edukacyjnej dorosłych wpływają czynniki takie jak sytuacja zawodowa, zajmowane stanowisko pracy, wiek czy poziom wykształcenia. W 2021 r. w sposób formalny lub pozaformalny uczyło się 60% osób pracujących, 31% bezrobotnych i 15% nieaktywnych zawodowo. Spośród analizowanych grup zawodowych najchętniej dokształcali się specjaliści (76% z nich sięgnęło po formalne lub pozaformalne sposoby edukacji), a najrzadziej – robotnicy niewykwalifikowani (o ponad połowę niższy odsetek sięgających po dodatkowe formy uczenia się). Analiza zależności aktywności edukacyjnej od wieku i wykształcenia wskazała również, że osoby z wykształceniem wyższym utrzymują wysoki poziom aktywności edukacyjnej w każdym okresie życia.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka