• +48 502 21 31 22

Na rozwoju zawodowym bardziej zależy kobietom niż mężczyznom

Chęć rozwoju zawodowego to przyczyna zmiany pracy dla blisko 45% ankietowanych.

Na rozwoju zawodowym bardziej zależy kobietom niż mężczyznom

98% pracowników deklaruje, że zależy im na rozwoju zawodowym. Niemal połowa twierdzi, że ich motywacją do rozwoju jest satysfakcja związana z uczeniem się nowych rzeczy, a 38% rozwija się zawodowo, aby podnieść swoją samoocenę. 44% przyznaje natomiast, że traktuje rozwój zawodowy jako szansę na wyższe zarobki u przyszłego pracodawcy. Wynika tak z 47. edycji raportu "Monitor Rynku Pracy" przygotowanego przez Instytut Badawczy Randstad we współpracy z Instytutem Badań Pollster.

Dane pokazują, że chęć rozwoju zawodowego zależy od płci, wieku i wykształcenia. Na rozwoju zawodowym bardziej zależy kobietom niż mężczyznom. O bardzo dużym zainteresowaniu tym aspektem mówi ok. 20% kobiet i 15% mężczyzn. Potrzeba rozwoju zawodowego wyraźnie częściej deklarowana jest wśród młodszych pracowników do 30. roku życia, a także wśród osób z wyższym wykształceniem.

- Różnica w odpowiedziach między kobietami a mężczyznami nie powinna być dużym zaskoczeniem, biorąc pod uwagę fakt, że kobiety są statystycznie lepiej wykształcone i wykwalifikowane niż mężczyźni. Różnice w grupach wiekowych mogą tłumaczyć perspektywy kariery i priorytety: osoby młodsze mają jeszcze czas, by piąć się po szczeblach kariery i częściej ich motywacją są wyższe zarobki w przyszłości. Osoby po 50. roku życia z kolei często osiągnęły już pożądany poziom zatrudnienia, który chcą utrzymać. W większym stopniu są też angażowane w proces dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, a nie podnoszenia kwalifikacji – wyjaśnia Monika Hryniszyn, dyrektor personalna i członkini zarządu Randstad Polska.

Według ekspertki pracodawcy powinni zwrócić szczególną uwagę na motywacje, którymi kierują się pracownicy w związku z rozwojem. - Według danych chęć rozwoju zawodowego to przyczyna zmiany pracy dla blisko 45% ankietowanych. Do 68% podniósł się odsetek badanych, którzy twierdzą, że gdyby zaszła taka potrzeba, to znajdą taką samą lub lepszą pracę. Przy jednocześnie zmniejszającej się otwartości pracowników na zmianę pracodawcy zaspokojenie rosnących ambicji rozwojowych pracowników staje się kluczowe dla przyciągnięcia talentów i wypełnienia wakatów – zauważa Monika Hryniszyn.

Miej niż połowa ankietowanych uważa, że pracodawcy dbają o ich rozwój zawodowy. Jeśli chodzi stricte o rozwój kompetencji, to tylko 34% ma poczucie, że pracodawcy o to dbają, podczas gdy 60% jest przekonanych, że firmy powinny o to dbać. Dlatego pracownicy często biorą sprawy rozwoju zawodowego w swoje ręce – deklaruje tak 95% badanych.

Jak podkreślają eksperci, ważne jest to, aby dopasować ofertę rozwoju zawodowego do oczekiwań pracowników. Ponad 1/3 chciałaby mieć możliwość uczestnictwa w szkoleniach i kursach podnoszących umiejętności. Trzy na dziesięć osób oczekuje awansu, zdobywania certyfikatów potwierdzających kwalifikacje oraz uznania ze strony przełożonych lub współpracowników. Dla 1/4 ważne jest zdobywanie wiedzy od współpracowników i realizacja bardziej odpowiedzialnych zadań.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka