Dobiegają końca prace nad wyborem projektanta nowego układu komunikacyjnego na terenie byłej kopalni Jas-Mos w Jastrzębiu-Zdroju. To jeden z kluczowych etapów transformacji pogórniczego obszaru, który w najbliższych latach ma stać się ważną strefą rozwoju gospodarczego i nowoczesnych inwestycji.
Miasto Jastrzębie-Zdrój we współpracy z Jastrzębską Spółką Węglową, Spółką Restrukturyzacji Kopalń, Gminą Mszana i potencjalnymi inwestorami opracowało koncepcję drogowej obsługi terenów po kopalni. Nowa infrastruktura ma nie tylko zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną tego obszaru, ale także usprawnić dojazd do osiedla Przyjaźń i włączyć ten obszar w kluczowe połączenia miejskie i regionalne.
Zgodnie z projektem do terenu po byłej kopalni będzie można dojechać z trzech kierunków: od ul. Górniczej, ul. Wodzisławskiej – po śladzie dawnej Kolei Piaskowej – oraz od obwodnicy miasta, czyli Drogi Głównej Południowej (DW 933). W miejscu skrzyżowania z ul. Połomską powstanie rondo z pięcioma wlotami. Planowana droga gminna połączy DW 937 z obwodnicą na odcinku liczącym około 2,2 km. Inwestycja obejmuje również wykonanie odwodnienia, oświetlenia, sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz kanału technologicznego. Przewidziano także pętlę autobusową i parking obsługujący mieszkańców osiedla Przyjaźń – rozwiązania sprzyjające rozwojowi transportu publicznego i lepszej dostępności komunikacyjnej.
Ponieważ teren po Jas-Mosie położony jest na granicy Jastrzębia-Zdroju i gminy Mszana, oba samorządy prowadzą rozmowy o wspólnym i spójnym zagospodarowaniu tego obszaru. Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna zadeklarowała wstępnie możliwość współfinansowania prac projektowych. Kolejne spotkanie w tej sprawie odbędzie się 6 listopada.
Miasto jest na finiszu postępowania przetargowego, które ma wyłonić wykonawcę dokumentacji. Zakończenie prac projektowych oraz uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na 2027 r. równolegle z rozpoczęciem pierwszych robót budowlanych.

fot. UM Jastrzębie-Zdrój
oprac. /kp/



.jpg)

