Światowy Tydzień Przedsiębiorczości (Global Entrepreneurship Week) to coroczne święto innowacji, kreatywności i przedsiębiorczości, które w tym roku odbędzie się w dniach 18–24 listopada. Tegoroczna edycja jest szczególnie istotna, biorąc pod uwagę dynamiczne zmiany w globalnej gospodarce oraz rosnącą rolę technologii i zrównoważonego rozwoju w biznesie.
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości został zainicjowany w 2008 r. przez Kauffman Foundation oraz Make Your Mark i od tego czasu objął swoim zasięgiem ponad 180 krajów. W tym roku przebiega pod hasłem "Przedsiębiorczość dla każdego". Jego celem jest promowanie ducha przedsiębiorczości, zwłaszcza wśród młodych ludzi, oraz wspieranie rozwoju lokalnych i globalnych ekosystemów biznesowych. Wydarzenie skierowane jest zarówno do początkujących przedsiębiorców, jak i doświadczonych liderów biznesu, którzy chcą dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Organizacje i firmy oferują bezpłatne szkolenia i warsztaty z zakresu zakładania firmy, budowania marki oraz wielu innych przydatnych umiejętności.
Z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że w 2022 r. działało w Polsce prawie 2,4 mln firm. W porównaniu z 2021 r. było ich o 4,2% więcej. 55,1% działało w usługach, 20% w handlu, 15,% było związanych z działalnością budowlaną, a 9,4% – z przemysłową. 99,8% wszystkich stanowił sektor MŚP. Sektor przedsiębiorstw wytwarzał 67,9% wartości PKB. – Ostatnie lata były wymagające dla polskich przedsiębiorców. Głowy właścicieli firm wciąż zaprząta wiele problemów, które są następstwem pandemii, wojny w Ukrainie czy niżu demograficznego. Przed nimi też m.in. transformacja energetyczna i technologiczna. Mimo to ocena obecnej koniunktury w gospodarce jest nieco lepsza niż przed rokiem, podobnie zresztą jak przewidywania dotyczące najbliższych trzech miesięcy. Spoglądając na polską przedsiębiorczość i gospodarkę w szerszym kontekście – europejskim i globalnym, widzimy, że mamy się czym pochwalić. Polska jest np. jednym z najatrakcyjniejszych miejsc lokowania inwestycji w Europie. Możemy także poszczycić się najniższą stopą bezrobocia w Unii Europejskiej i historii Polski – podkreśliła Paulina Zadura, dyrektor Departamentu Analiz i Strategii w PARP.
W Polsce skłonność do zakładania nowych firm jest jednak mniejsza niż w Unii Europejskiej. Przedsiębiorcami chciałoby zostać 4% mężczyzn i 3% kobiet, z kolei średnia UE to odpowiednio 8% i 6%. Eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego zwrócili uwagę, że rynki pracy ożywiły się już w większości państw członkowskich UE i krajów OECD, jednak samozatrudnienie nie powróciło do poziomu sprzed pandemii. – OECD zachęca, aby promować przedsiębiorczość i ułatwiać podejmowanie działalności gospodarczej, zwłaszcza wśród grup, które nie wykorzystują swojego potencjału w tym zakresie: kobiet, młodych, seniorów, imigrantów i osób z niepełnosprawnościami – wskazuje PIE. Luka przedsiębiorczości wynosi w Polsce 335 tys. osób – ok. 2/3 potencjalnych przedsiębiorców stanowią kobiety, a 70% to osoby powyżej 50. roku życia.
Polki są mniej skłonne do zakładania własnych firm niż Polacy, jednak odsetek pań prowadzących własną firmę jest wyższy niż średnia unijna. Na koniec 2023 r. były właścicielkami 34% wszystkich aktywnych jednoosobowych działalności gospodarczych. W UE na własną firmę decyduje się 10% kobiet i 17% mężczyzn. a w Polsce odpowiednio 13% i 23%. Kobiety częściej prowadzą firmy usługowe, ale rzadziej zatrudniają pracowników. Również aktywność gospodarcza Polaków 50+ przewyższa poziom unijny. W UE średnio 18% osób po 50. roku życia aktywnych zawodowo decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej, natomiast w Polsce jest to 23%. W ubiegłym roku założyli oni ok. 35 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych, co stanowi ok. 12% wszystkich założonych przedsiębiorstw w naszym kraju. Natomiast cudzoziemcy zaczęli prowadzić w tym czasie 41 tys. JDG. Zdecydowana większość z nich – 70% – należy do Ukraińców. Pozostałych 12,5 tys. biznesów prowadzą obywatele innych krajów, głównie Białorusi.
Czytaj także: Kobiety z woj. śląskiego najbardziej aktywne biznesowo
fot. freepik.com
oprac. /kp/