• +48 502 21 31 22

Polacy jednym z najbardziej innowacyjnych społeczeństw pod kątem płatności

88% pytanych skorzystało w ciągu ostatniego roku z co najmniej jednej cyfrowej metody płatności.

Polacy jednym z najbardziej innowacyjnych społeczeństw pod kątem płatności

Polacy coraz częściej korzystają z nowoczesnych form płatności, takich jak karty wirtualne, płatności biometryczne, BNPL czy otwarta bankowość. 88% pytanych skorzystało w ciągu ostatniego roku z co najmniej jednej cyfrowej metody płatności, a 50% respondentów korzystało częściej niż do tej pory przynajmniej z jednej z nich. Widoczne są przy tym różnice pokoleniowe – ku cyfrowym rozwiązaniom skłania się najczęściej pokolenie Z (osoby urodzone po 1995 r.) – 72% i millennialsi (urodzeni w latach 80. i 90.) – 55%, połowa przedstawicieli Gen X (urodzeni w drugiej połowie XX w.) i 37% boomersów (pokolenie urodzonych po II wojnie światowej).

Wśród osób korzystających z innych niż smartfon urządzeń mobilnych umożliwiających płatność zbliżeniową 47% twierdzi, że w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas używało tej formy płatności. Podobnych odpowiedzi udzieliło 46% użytkowników portfeli mobilnych zainstalowanych na smartfonach. W Polsce to głównie "zetki" i millenialsi korzystają z obu rozwiązań – 77% przedstawicieli pokolenia Z i 67% millenialsów w porównaniu do 60% respondentów z Gen X czy 54% ankietowanych wśród boomersów.

– New Payments Index to kolejny raport, który potwierdza, że Polacy są jednym z najbardziej innowacyjnych społeczeństw, jeśli chodzi o metody płatności, z których korzystają. Zarówno młodsze pokolenia, jak również nieco starsi konsumenci chętnie sięgają po nowe sposoby płacenia za zakupy: telefonem, zegarkiem, opaską czy stokenizowaną kartą zapisaną w portfelu cyfrowym w internecie – komentuje Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Z badania wynika, że dla 52% polskich konsumentów to bezpieczeństwo jest najważniejsze przy podejmowaniu decyzji o wyborze metody płatności. Drugim w kolejności czynnikiem jest łatwość obsługi oraz wygoda (41%). 74% ankietowanych za najbezpieczniejszy środek płatności uznaje karty zbliżeniowe, a 53% Polaków – portfel mobilny.

Konsumenci dostrzegają również wygodę, jaką może oferować biometria – ok. pięciu na dziesięciu Polaków zgadza się, że łatwiej jest płacić przy jej użyciu. Ponad połowa polskich ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas korzystało z technologii biometrycznych podczas zakupów – to najwięcej w skali wszystkich badanych krajów w Europie. 58% Polaków uważa, że biometria jest bezpieczniejsza niż uwierzytelnianie dwuetapowe, kody PIN i inne metody autentykacji, a 67% zgadza się, że korzystanie z biometrii jest łatwiejsze niż konieczność zapamiętywania kodów PIN i haseł. Najpopularniejszą formą wykorzystania tej technologii jest odcisk palca (62%) i rozpoznawanie twarzy (49%).

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobe artykuły

Wyszukiwarka