W kolejnych latach tradycyjna sprzedaż może stracić na rzecz zamówień internetowych - tak wynika z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego pt. "Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą".
Co czwarta firma zaczęła sprzedawać w internecie w 2020 lub 2021 r., a ponad dwie trzecie mikro, małych i średnich firm sprzedaż online rozpoczęła dopiero w ostatnich czterech latach. - Coś, na co wcześniej potrzebowaliśmy kilku, kilkunastu lat, dziś realizujemy w kilka miesięcy, a nawet dni. Dwa lata z COVID-19 i trudnym otoczeniem społeczno-gospodarczym wystarczyły, aby przedsiębiorczość w Polsce znalazła się w zupełnie nowym miejscu - ocenia prezes zarządu EFL Radosław Woźniak.
Z raportu wynika, że 67% firm z sektora MŚP sprzedaje swoje produkty w kanałach tradycyjnych, a 33% wdrożyło kanały zdalnej sprzedaży. 22% prowadzi własny sklep internetowy, a 20% korzysta z platform zakupowych takich jak Allegro czy Amazon. W internetowej sprzedaży dominują młodzi ludzie - 62% przedsiębiorców z pokolenia Z sprzedaje swoje produkty online. 46% korzysta z platform, a 38% z własnych e-sklepów.
Najczęściej na tradycyjnej sprzedaży koncentrują się takie branże jak budownictwo, transport i logistyka oraz usługi. Z nowoczesnych kanałów częściej korzysta branża produkcyjna - 47%, a prym wiedzie handel - 62%. 59% badanych MŚP osiąga maksymalnie 10% przychodów online. W raporcie zaznaczono, że udział kanału online spada wraz z wielkością organizacji. Podczas gdy 22% najmniejszych firm realizuje co najmniej połowę swojej sprzedaży online, a małych 17%, to w średnich jest to tylko 4%. Co trzeci mikroprzedsiębiorca prognozuje, że za 5 lat osiągnie połowę̨ przychodów online, co czwarty mały i tylko co dziesiąty średni.
A jak wyglądają zakupy mikro, małych i średnich firm? 33% robi je przez internet. W perspektywie kolejnych lat pozycja zakupów w sieci jeszcze bardziej się umocni - 46% badanych szacuje, że udział produktów nabywanych online dla firmy wzrośnie o 31-50% w ciągu 5 lat. Znacznie częściej za pan brat z zakupami online są młodsi przedsiębiorcy. 4 na 10 przedstawicieli pokolenia Z robi od 41 do 70% takich zakupów, podczas gdy 4 na 10 reprezentantów pokolenia BB - 21-30%.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/