Prawie połowa młodych Polaków martwi się kosztami życia, a co trzeci doświadcza przewlekłego stresu. Millenialsi, szukając nowej pracy, zwracają uwagę głównie na wysokość wynagrodzenia, a najmłodsi pracownicy – na perspektywę nauki i rozwoju.
W Polsce 44% przedstawicieli pokolenia Y, czyli osób urodzonych w latach 1983-1994, oraz 46% reprezentantów pokolenia Z – osób urodzonych w latach 1995-2005 – przyznaje, że martwi się kosztami życia. Z raportu Deloitte wynika, że młodzi Polacy są mniej optymistyczni od swoich rówieśników z całego świata – wśród ogółu pytanych o swoją kondycję finansową obawia się 40% millenialsów i 34% "zetek". Poprawy w zakresie budżetu domowego spodziewa odpowiednio 28% i 45% pytanych Polaków, czyli o 12 p.p. i 3 p.p. mniej niż w przypadku respondentów ze wszystkich badanych krajów.
– Co trzecia polska "zetka" i co czwarty millenials spodziewa się poprawy sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższego roku. Poziom optymizmu młodych generacji w Polsce wzrósł w ciągu ostatnich 12 miesięcy i jest najwyższy od badania przeprowadzonego przed pandemią w 2020 r. – komentuje Aleksander Łaszek, starszy menedżer w zespole analiz ekonomicznych Deloitte. Dodaje, że prawie 1/3 młodych pracowników deklaruje brak bezpieczeństwa finansowego, a prawie co szósty wydaje całą swoją wypłatę i nie jest w stanie gromadzić oszczędności. – Z drugiej strony bardzo poprawiła się sytuacja młodych osób na rynku pracy w porównaniu do początków XXI w., gdy stopa bezrobocia dla osób w wieku 20-29 lat była dwukrotnie wyższa i przekraczała 20% – zwraca uwagę ekspert.
Obawy te wpływają na samopoczucie Polaków. 31% wśród pytanych millenialsów i 38% "zetek" odczuwa ciągły lub częsty stres, a swoją kondycję psychiczną pozytywnie ocenia odpowiednio 45% i 50% ankietowanych. Zdaniem połowy respondentów jedną z przyczyn stresu jest brak wsparcia i uznania, praca po godzinach i zbyt mała ilość czasu na wykonanie zadań. Jednocześnie 73% badanych millenialsów i 71% przedstawicieli pokolenia Z z Polski uważa, że praca daje im poczucie sensu.
Raport pokazał również, że polscy millenialsi, szukając nowej pracy, zwracają uwagę głównie na wysokość wynagrodzenia i benefity finansowe (26%), perspektywę nauki i rozwoju (22%) oraz elastyczne godziny pracy (16%). Natomiast wśród najmłodszych pracowników zadeklarowało tak odpowiednio 23%, 31% i 21% pytanych.
Czytaj także: Pokolenie Z na rynku pracy. Jakie są jego oczekiwania?
fot. freepik.com
oprac. /kp/