Od 26 listopada obowiązują przepisy znowelizowanej ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Przepisy właśnie co weszły w życie, a ZUS po czterech dniach od ich wejścia wypłacił dopłaty z urzędu, choć ustawa daje na to 30 dni. Wypłacono już ponad 8 mln zł dla 512 poszkodowanych przedsiębiorców.
Ustawa zmieniająca wprowadziła nowe zasady ustalenia kwoty świadczenia interwencyjnego dla poszkodowanych przedsiębiorców, którzy nie zawarli umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa. Wysokość przyznanego świadczenia nie może dla nich przekroczyć 75% wysokości szkody oraz 75% maksymalnej wysokości świadczenia interwencyjnego, czyli 1 mln zł. – Zasady te dotyczą wszystkich wniosków złożonych przez poszkodowanych przedsiębiorców, którzy nie zawarli takiej umowy. Dlatego też na nowo zostaną przez ZUS ustalone kwoty świadczenia w celu uzupełnienia wypłaconej kwoty – informuje Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
Uzupełnienie kwoty świadczenia będzie dotyczyło tych przedsiębiorców, którzy nie zawarli umowy ubezpieczenia od następstw klęsk żywiołowych, a ich wnioski o wypłatę świadczenia interwencyjnego zostały rozpatrzone przed dniem wejścia życie ustawy, a więc przed 26 listopada 2024 r. Poszkodowani przedsiębiorcy nie składają wniosków o uzupełnienie świadczenia interwencyjnego. Jest to realizowane przez ZUS z urzędu, w terminie miesiąca od wejścia w życie ustawy.
Kwota do wypłaty świadczenia interwencyjnego dla wniosków, które nie zostały rozpatrzone przed dniem wejścia w życie ustawy, będzie ustalana na podstawie zmienionych zasad.
fot. Starostwo Powiatowe w Raciborzu
oprac. /kp/