• +48 502 21 31 22

Polska w czołówce krajów wykorzystujących nowe technologie w edukacji

Uczniowie za pośrednictwem dedykowanej platformy mogą nawiązywać kontakty, udostępniać materiały i współpracować z innymi albo uczestniczyć w europejskich projektach.

Polska w czołówce krajów wykorzystujących nowe technologie w edukacji

eTwinning to część unijnego programu mającego za zadanie pomoc w realizacji projektów szkolnych przy pomocy mediów elektronicznych. Łączy on ze sobą przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, zarówno państwowe, jak i prywatne, z krajów UE i kilkunastu innych państw, które współpracują za pośrednictwem internetu i narzędzi cyfrowych. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują je m.in. do realizacji wspólnych projektów, wymiany informacji i materiałów do nauki. Społeczność eTwinningowa składa się z setek tysięcy nauczycieli i edukatorów – tylko w Polsce w programie uczestniczy prawie 19,7 tys. szkół – najwięcej z województwa śląskiego i mazowieckiego – i 82,8 tys. nauczycieli.

– Zainteresowanie eTwinningiem jest w Polsce ogromne, praktycznie od początku jesteśmy w czołówce. W tej chwili jesteśmy na trzecim miejscu po Włoszech i Turcji, ale przez wiele lat byliśmy numerem jeden i ścigaliśmy się o palmę pierwszeństwa z naszymi kolegami i koleżankami z Włoch. W całej Europie mamy obecnie milion nauczycieli eTwinningowych, w Polsce jest to już prawie 100 tys., tak więc te liczby mówią same za siebie. Na początku wiele osób wróżyło temu programowi porażkę, chociażby dlatego, że tutaj nie ma fizycznej wymiany ani funduszy, bo nie dajemy nauczycielom ani szkołom żadnych pieniędzy, ale dostarczamy elektronicznych rozwiązań do współpracy. Wbrew temu, co mówiło się na początku, polscy nauczyciele okazali się być ogromnie zainteresowani tą ofertą – wskazuje dr hab. Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

eTwinnerzy za pośrednictwem dedykowanej platformy mogą nawiązywać kontakty, udostępniać materiały i współpracować z innymi zarejestrowanymi eTwinnerami i szkołami albo uczestniczyć w europejskich projektach. – Zazwyczaj kiedy myślimy o takiej współpracy, najpierw przychodzą na myśl wspólne wyjazdy, kiedy grupa nauczycieli i uczniów wyjeżdża do szkoły partnerskiej czy to w Niemczech, czy we Francji i wspólnie coś robi. eTwinning jest dokładnie tym, tylko w nowoczesnej formie, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Wszystko odbywa się wirtualnie, za pośrednictwem narzędzi i rozwiązań cyfrowych. Uczniowie i nauczyciele mają tam też przestrzeń, gdzie mogą pokazywać efekty swojej pracy, mogą później te efekty oceniać, modyfikować je, mogą korzystać z zasobów cyfrowych, które wspólnie tworzą. Jest to więc międzynarodowa wymiana międzyszkolna, ale w wirtualnej, nowoczesnej odsłonie – tłumaczy dyrektor generalny FRSE.

Dodatkową zaletą jest fakt, że uczniowie wykorzystują języki obce do bieżącej komunikacji z rówieśnikami z innych krajów. – eTwinning to po prostu program do współpracy międzynarodowej. To jest bardzo ważne, ponieważ żyjemy w zglobalizowanym świecie, gdzie tworzenie nowej jakości i nowych rozwiązań w edukacji nie jest efektywne, jeżeli nie wymieniamy się doświadczeniami w szerszej, interdyscyplinarnej grupie, gdzie mamy kolegów i koleżanki, którzy potrafią spojrzeć na te same problemy z innej perspektywy, nie tylko tej merytorycznej, ale i kulturowej – podkreśla dr hab. Paweł Poszytek.

Jednym z głównych celów programu jest też rozwój i ciągłe doskonalenie zawodowe nauczycieli, którym eTwinning zapewnia m.in. dostęp do materiałów edukacyjnych, krótszych i dłuższych kursów internetowych, webinarów, konferencji i szkoleń. Dzięki nim nauczyciele mogą spotykać specjalistów z różnych dziedzin, nawiązywać kontakty, rozwijać się, wspólnie uczyć i poczuć się członkami wspólnoty.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka