• +48 502 21 31 22

Ceny nadal rosną, ale wolniej niż rok temu

W lutym w sklepach było średnio o 3,9% drożej niż przed rokiem. Pięć kategorii odnotowało spadki cen.

Ceny nadal rosną, ale wolniej niż rok temu

Luty był kolejnym miesiącem ze stopniowo hamującym tempem wzrostu cen najczęściej kupowanych produktów spożywczych i chemicznych. Codzienne zakupy zdrożały w porównaniu z lutym 2023 r. średnio o 3,9%. W styczniu było to 4,9%, a w grudniu – 5,6%. Na siedemnaście monitorowanych kategorii dziesięć wykazało jednocyfrowe wzrosty cen w ujęciu rocznym. Tylko dwie grupy towarów zaliczyły dwucyfrowe skoki cen, ponadto pięć kategorii było tańszych niż rok temu. Wynika tak z cyklicznego raportu pt. "Indeks cen w sklepach detalicznych" UCE Research i Uniwersytetów WSB Merito. Badanie obejmuje 17 kategorii i 100 towarów. Tym razem zestawiono ze sobą blisko 60 tys. cen z prawie 28 tys. sklepów należących do 55 sieci handlowych.

– To, że większość kategorii wykazała jednocyfrowy wzrost cen, ma bezpośredni związek ze spadkowym trendem inflacji i ustabilizowaniem się części czynników powodujących duże podwyżki. Trzeba brać pod uwagę fakt, iż część kategorii w dalszym ciągu będzie utrzymywać stosunkowo wysoki poziom zwyżek cen, ale czas dwucyfrowych wzrostów procentowych większości kategorii mamy już raczej za sobą – ocenia dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito Warszawa.

Nowym liderem drożyzny została kategoria dodatków spożywczych obejmująca ketchupy, majonezy, musztardy i przyprawy. W jej przypadku wzrost cen wyniósł 12,1% rok do roku. – To dość specyficzna kategoria. Jej popyt ma częściowo charakter sezonowy, a dodatkowo okresy świąteczne wpływają na zwiększone zainteresowanie nią. Utrzymujący się wysoki poziom wzrostu cen w okresie zimowym rok do roku może świadczyć o tym, iż producenci nie odczuwają presji rynkowej na zmniejszenie tempa podwyżek, a popyt jest dla nich satysfakcjonujący – tłumaczy ekspert.

Na drugim miejscu znalazły się słodycze i desery ze wzrostem cen o 10,5%. Powodem jest głównie znacząco drożejące kakao. Trzecie miejsce zajęła chemia gospodarcza ze średnim wzrostem cen o 9,4%. Kolejne w rankingu są napoje bezalkoholowe z podwyżką o 8,7% oraz środki higieny osobistej z podwyżką o 8,4%. Następnie w zestawieniu widać: artykuły dla dzieci (6,5%), warzywa (4,4%), karmy dla zwierząt (2,9%), ryby, mięso i wędliny (odpowiednio 2,7%, 2,5% i 1,7%).

Są też jednak produkty, które potaniały w relacji rocznej. To owoce – o 0,1%, nabiał – o 0,4% i używki – o 1,4%. Największy spadek zaliczyły artykuły tłuszczowe – o 16,7%.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka