Tegoroczna, specjalna edycja Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw - Back To Business będzie składała się z czterech wydarzeń. Pierwsze z nich odbyło się 10 czerwca w formule online. Prelegenci skupili się na tym, aby pokazać najlepsze rozwiązania i praktyczne przykłady wykorzystania sztucznej inteligencji w firmach, nie tylko tych z branży IT. Cztery kolejne wydarzenia Europejskiego Kongresu MŚP skupią się na ekologii, podatkach, finansowaniu firm oraz automotive.
Sztuczna inteligencja standardem?
Rola sztucznej inteligencji dynamicznie się zmienia. Jeszcze do niedawna jej wykorzystanie było zarezerwowane dla najbardziej majętnych i innowacyjnych organizacji. Dziś jednak sztuczna inteligencja, dzięki rozwojowi technologii, jest znacznie bardziej dostępna. Według raportu The State of AI 2020, przygotowanego przez McKinsey, aż co drugi podmiot, który wziął udział w badaniu, przyznał, że wykorzystuje potencjał sztucznej inteligencji w przynajmniej jednym z aspektów swojej biznesowej działalności - podają organizatorzy wydarzenia. Podkreślają, że zakres obszarów wspieranych przez sztuczną inteligencję jest bardzo szeroki, obejmuje działalność operacyjną, rozwój produktów i usług czy działania marketingowe i sprzedażowe. Warto podkreślić, że aż 22% badanych respondentów stwierdziło, że narzędzia sztucznej inteligencji odpowiadają za generowanie przynajmniej 5% zysku operacyjnego.
Szansa na rozwój
Zdaniem prezesa Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach polski sektor MŚP cechuje się innowacyjnością, a jego przedstawiciele są otwarci na nowe narzędzia. – W tym roku w sposób szczególny chcemy skupić się na technologiach, które umożliwiają rodzimym podmiotom uzyskanie przewagi konkurencyjnej nie tylko na rynku wewnętrznym, ale również w zestawieniu z dużymi, zagranicznymi podmiotami – mówi Tomasz Zjawiony, Prezes RIG w Katowicach. – Z tego powodu postanowiliśmy poświęcić pierwsze wydarzenie Kongresu wyłącznie tematyce AI. Polski sektor MŚP wyróżnia się dużą innowacyjnością, a nasi przedsiębiorcy chętnie inwestują w narzędzia, które umożliwiają im dostarczanie nowoczesnych produktów i usług. Zależy nam wobec tego na tym, aby dokonywali jak najlepszych wyborów i mogli dzięki temu obserwować jak największe zyski, dbając równocześnie o zachowanie najwyższych standardów – dodaje.
Sztuczna inteligencja kontra podróbki
Podczas wydarzenia Wojciech Tyziniec i Antony Lewandowicz z Silesia Business HUB podali przykłady biznesowych zastosowań sztucznej inteligencji. Wyodrębnili oni trzy kluczowe przypadki użycia AI w biznesie, które do pewnego stopnia mogą się pokrywać, ale, jak sami mówią, pomagają segmentować możliwości. Są to: zmiany sposobu w jaki firmy rozumieją i wchodzą w interakcję z klientami, oferowanie inteligentnych produktów i usług oraz usprawnienie i pomoc w zautomatyzowaniu procesów biznesowych. Ciekawym przykładem, jaki podali w ramach prelekcji była np. technologia skanowania, która wykorzystuje deep learning do wykrywania, czy przedmioty są oryginalne czy podrobione. Z narzędzia chętnie korzystają takie marki modowe jak Channel, Dior czy Prada. Świetne wyniki narzędzia i 99-procentowa skuteczność w identyfikowaniu podrobionych produktów przekłada się na odzyskane przez firmy miliardy.
Inne przykłady zastosowania
Podczas wydarzenia mówiono też o wykorzystaniu sztucznej inteligencji jako źródle przewag konkurencyjnych, oczekiwaniach względem sztucznej inteligencji, o tym, jak zbudować efektywny model kooperacji tradycyjnych organizacji ze startupami, jak budować “data-driven business” i “business intelligence” w szybko skalującej firmie. Poruszono też temat wykorzystania nowoczesnych technologii takich jak voicebot, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, asynchroniczne rozmowy wideo czy gry online w procesie rekrutacji. Nie zabrakło też aspektów prawnych i tematu odpowiedzialności prawnej za wykorzystanie AI.
Organizatorem Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw jest Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach. Współgospodarzem jest Miasto Katowice oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Agnieszka Stasinowska mówiła o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w procesie rekrutacji. Jednym z narzędzi jest Emplobot, który przeprowadza wstępną selekcję i rozmowę z kandydatami przez aplikację Messenger.
oprac.c