16 października obchodzony jest Dzień Szefa. Święto to wywodzi się z USA. W 1958 r. Patricia Bays Haroski, sekretarka z firmy ubezpieczeniowej w Illinois, zarejestrowała je w Amerykańskiej Izbie Handlowej na cześć swojego przełożonego. Argumentowała to chęcią poprawy relacji między menedżerami a pracownikami oraz wyrażenia uznania dla swojego szefa, który ciężko pracował i wiele poświęcił dla firmy. Przełożonym tym był jej ojciec, a 16 października był dniem jego urodzin. W 1962 r. gubernator stanu Illinois Otto Kerner uznał Dzień Szefa za oficjalne święto narodowe.
Jaki powinien być dobry szef? Współczesny lider to osoba, której rola wykracza poza tradycyjne zarządzanie zespołem. Jak podkreśla Marta Szymańska, ekspertka rynku pracy i liderka specjalizacji w Manpower, w obliczu dynamicznych zmian i nowych wyzwań liderzy muszą podejmować wiele decyzji bardzo szybko, a ich rola wymaga zupełnie innego podejścia niż jeszcze jakiś czas temu. – Kluczowa jest transparentna komunikacja oraz umiejętność aktywnego słuchania. Jasna komunikacja buduje zaufanie, minimalizuje konflikty i wskazuje kierunek rozwoju zawodowego. W dobie rosnącej popularności pracy zdalnej, szybkiego postępu technologicznego elastyczność lidera jest nieodzowna, bowiem musi reagować na bieżące wyzwania, ale także przewidywać przyszłe potrzeby firmy i pracowników. Innowacyjność to kolejna cecha, której wymaga się od liderów. Firmy muszą myśleć kreatywnie, a liderzy wspierać swoich pracowników w poszukiwaniu nowych rozwiązań. Niemniej ważne jest zarządzanie różnorodnością. Zespoły są coraz bardziej zróżnicowane pod względem wieku, kultury czy doświadczenia, co wymaga umiejętności integracji, by poprawić efektywność i innowacyjność organizacji – tłumaczy ekspertka.
Zarządzanie zespołem to złożona sztuka, wymagająca od szefa wielu umiejętności. Do najważniejszych należą umiejętność efektywnej komunikacji, zdolność do budowania relacji, elastyczność oraz zdolność do adaptacji do różnych stylów pracy poszczególnych członków zespołu. – Praca zdalna, choć korzystna, stawia przed liderami wyzwanie utrzymania zaangażowania i motywacji zespołu. Regularne spotkania oraz otwarta komunikacja są kluczowe dla utrzymania morale, a liderzy muszą szczególnie angażować się w rozwój talentów, tworząc warunki do rozwoju zawodowego pracowników. Zarządzanie kryzysowe to też dziś nieodłączna część pracy managera, wymaga szybkich i trafnych decyzji, które mają dalekosiężne skutki dla firmy – podkreśla Marta Szymańska.
A jakie są oczekiwania pracowników wobec szefów? Postrzeganie tej roli ulega ciągłym zmianom. Obecnie, oprócz elastyczności w zakresie czasu i miejsca pracy, pracownicy poszukują również liderów, którzy zapewnią im rozwój zawodowy. – Coraz częściej liderzy są postrzegani nie tylko jako osoby wyznaczające cele, ale również jako mentorzy wspierający rozwój pracowników, dający im większą autonomię. Przejrzystość i otwarta komunikacja to dziś standard, bez którego trudno zbudować zaufanie w zespole. Liderzy muszą także dbać o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym swoich pracowników, co przekłada się na ich lojalność i zaangażowanie – wskazuje ekspertka Manpower.
Kluczowe jest też to, by szef działał razem z zespołem, a nie tylko delegował zadania. – Zaangażowanie managera w codzienne działania, poczucie zespołu, że jest on jego częścią, buduje zaufanie i poczucie jedności w organizacji. Lider, który angażuje się w codzienną pracę, zacieśnia relacje z pracownikami, tworzy kulturę współpracy. Pracownicy, widząc swojego managera w akcji, są bardziej zmotywowani i chętniej angażują się w realizację projektów, nawet tych najbardziej wymagających. To działa w dwie strony, ponieważ wówczas liderzy mogą lepiej zrozumieć wyzwania zespołu, ale także każdego pracownika, co prowadzi do trafniejszych decyzji. Współczesne przywództwo to przede wszystkim umiejętność tworzenia silnych, wspierających się zespołów, w których każdy czuje się doceniony – podsumowuje Marta Szymańska.
fot. freepik.com
oprac. /kp/