• +48 502 21 31 22

Jak przyciągnąć i zatrzymać młodych pracowników?

Pracodawcy coraz częściej muszą mierzyć się z rosnącymi oczekiwaniami finansowymi młodych pracowników oraz ich malejącym zaangażowaniem czy motywacją.

Jak przyciągnąć i zatrzymać młodych pracowników?

Zatrudnianie młodych pracowników przynosi firmom wiele korzyści. Często są pełni energii i otwarci na nowe technologie, a dzięki świeżemu spojrzeniu mogą wprowadzać nowe pomysły. Mają też tendencję do szybkiego uczenia się. Jednak wiąże się to również z pewnymi wyzwaniami dla pracodawców, a największym z nich jest aktualnie sprostanie oczekiwaniom finansowym. Najskuteczniejszym działaniem podnoszącym poziom zaangażowania i produktywności młodych talentów jest z kolei zwiększenie wykorzystania nowych technologii w firmie – wynika z raportu ManpowerGroup "Rynek pracy w erze AI".

Pracodawcy zostali zapytani o to, jakie działania najskuteczniej zwiększają zaangażowanie i produktywność młodych pracowników z maksymalnie 10-letnim doświadczeniem. Okazało się, że najlepsze efekty przyniosło zwiększenie wykorzystania technologii w pracy (77%), zwiększenie wynagrodzenia (76%) i nacisk na wellbeing (75%), a także polepszenie procesu onboardingu (74%), elastyczność w zakresie doboru godzin pracy (73%) i większa przejrzystość w zakresie wewnętrznych możliwości rozwoju kariery (72%).

Justyna Mazur, ekspertka rynku pracy IT i liderka w Experis, podkreśla, że dostosowanie współczesnego środowiska pracy do oczekiwań przedstawicieli różnych pokoleń jest kluczowe dla funkcjonowania firm. Aktualnie na rynku pracy funkcjonują przedstawiciele kilku grup pokoleniowych, a każda z nich ma inne oczekiwania i podejście do życia czy pracy. – Grupę mającą nie więcej niż 10 lat doświadczenia zawodowego stanowią głównie Millenialsi i Zetki. Dla takich pracowników istotna jest elastyczność, równowaga między pracą a życiem prywatnym, ale także rozwój osobisty oraz znaczenie pracy, która jest zgodna z ich wartościami. To talenty, które sprawnie poruszają się w świecie najnowszych technologii. Korzystają z bankowości mobilnej, robią zakupy online, są widzami platform streamingowych, komunikują się w dużej mierze za pośrednictwem social mediów i różnych komunikatorów. Oczekują, oni że technologia będzie dostępna, pomocna również w trakcie wypełniania obowiązków zawodowych, zależy im na nowoczesnych oraz efektywnych narzędziach pracy. Chcą korzystać ze znanych sobie rozwiązań, rozwijać umiejętności, wykonywać powierzone im zadania w sposób szybki i efektywny, czerpią z tego satysfakcję, motywację, co przekłada się na ich zaangażowanie w wykonywane zadania. Z punktu widzenia pracodawcy inwestowanie w nowoczesne technologie jest więc nie tylko konieczne w kontekście wsparcia efektywności operacyjnej firm, ale także pomaga skutecznie przyciągać talenty, a także może wspierać zmniejszanie rotacji wśród pracowników – tłumaczy ekspertka.

Jak dodaje Marta Szymańska, ekspertka rynku pracy i liderka specjalizacji w Manpower, rozwój technologii niesie ze sobą nowe wyzwania w zakresie efektywnego zarządzania potencjałem pracowników. – Pracodawcy coraz częściej muszą mierzyć się z rosnącymi oczekiwaniami finansowymi młodych pracowników oraz ich malejącym zaangażowaniem czy motywacją. W erze, gdy pracownicy poszukują nie tylko dobrych zarobków, ale także sensu wykonywanej pracy, możliwości rozwoju, organizacje muszą znaleźć sposób na to, aby przyciągnąć i utrzymać najlepsze talenty. Kluczowym elementem jest tworzenie kultury organizacyjnej, która będzie odpowiadała na potrzeby i wartości pracowników, oferując im możliwość realizacji celów osobistych i zawodowych – wskazuje.

Największym wyzwaniem dla firm są oczekiwania finansowe (42%), zaangażowanie i motywacja pracowników (39%) oraz rekrutacja oraz utrzymanie talentów w firmie (32%), a także oczekiwania pracowników dotyczące rozwoju (31%) i brak umiejętności niezbędnych na danym stanowisku (30%). Justyna Mazur zwraca uwagę, że wysokie aspiracje i oczekiwania dotyczące pensji są wynikiem świadomości swoich kwalifikacji, ale też rosnących kosztów życia oraz edukacji, a znalezienie kompromisu pomiędzy wysokimi oczekiwaniami młodych pracowników a możliwościami budżetu firmowego jest sztuką w obecnych czasach. – Nie oznacza to jednak końca wyzwań, bowiem dobrze wynagradzany pracownik nie zawsze pozostaje zaangażowany i zmotywowany. Młodsi pracownicy nieustannie szukają nie tylko możliwości rozwoju, ale i sensu w wykonywanej pracy. Brak tych elementów w życiu zawodowym prowadzi do spadku ich zaangażowania, a finalnie rozstania z firmą. Tym samym nawet najlepiej opłacani pracownicy mogą nie spełnić pokładanych w nich nadziei, dlatego tak ważne jest nie tylko zrekrutowanie właściwych osób, ale także utrzymanie ich w organizacji przez długie lata. Pracownicy chcą mieć opcje rozwoju swojej kariery, określoną ścieżkę, ale także dostęp do programów i budżetów szkoleniowych. Dynamicznie zmieniające się otoczenie biznesowe, szybkie tempo zmian technologicznych wymuszają na pracodawcach tworzenie planów reskillingu. W ten sposób pracodawcy niwelują kolejne wyzwanie, jakim jest brak umiejętności na danym stanowisku. Firmy muszą mierzyć się ze zdefiniowanymi wyzwaniami w sposób kompleksowy. Ci, którzy sprostają sytuacji, zyskają przewagę konkurencyjną opartą o zaangażowane oraz lojalne i zadowolone ze swojej pracy zespoły – podsumowuje Justyna Mazur.

fot. pexels.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka