53% pracowników oczekuje od swojego szefa lepszej komunikacji, a 23% wskazuje na kwestie związane z empatią. Zwracają oni także uwagę na umiejętności organizacyjne (15%) i kreatywność (8%). Wynika tak z raportu firmy Grafton Recruitment. Jak podkreśla Joanny Wanatowicz, dyrektor zarządzająca Grafton Recruitment, niezrozumienie poleceń od przełożonych prowadzi do nasilenia frustracji u pracowników. – Z jednej strony firmy podkreślają, jak ważna jest klarowna komunikacja, jednak badania pokazują, że ponad połowa firm musi popracować nad tą kwestią – podkreśla ekspertka.
Badanie pokazało również, że 48% respondentów ceni sobie zaufanie w pracy. Pracownicy doceniają również energiczność swoich przełożonych (18%) oraz feedback od przełożonego i możliwość rozwoju (17%). Okazuje się też, że na pozytywne relacje między pracownikiem a przełożonym wpływa poczucie docenienia przez szefa (35%). Ponadto pytani oczekiwaliby od lidera indywidualnego podejścia (24%), motywacji (23%) i wiedzy (18%). – Nadal można spotkać się z opinią, że chwalenie pracownika otwiera pole do roszczeń, podczas gdy jest dokładnie odwrotnie. Negatywnie nacechowane komunikaty zapamiętujemy znacznie dłużej. Jeśli atmosfera w pracy jest trudna i otrzymujemy negatywny feedback, pamiętamy go dużo bardziej. Właśnie dlatego, dla równowagi, warto jest doceniać pracowników i nie bać się, że pochwał będzie zbyt wiele – radzi Agata Naklicka, regional manager w Grafton Recruitment.
W ocenie ekspertów wpływ na firmę mają stale rozwijane umiejętności liderów, w tym umiejętność udzielania informacji zwrotnej pracownikom, próby zrozumienia jego potrzeb oraz budowania zaufania w zespole. Zwracają oni uwagę, że zadowolenie pracowników przekłada się na wszelkie aspekty biznesu, w tym także na zyski. Przywołano analizę ekspertów McKinsey&Company, w której stwierdzono, że zadowolenie z pracy wynika głównie z dobrych relacji z kadrą kierowniczą.
fot. freepik.com
oprac. /kp/