Rosnąca rola kobiet, wpływu generacji Z i sztucznej inteligencji – to najważniejsze trendy rynku pracy w tym roku. Pracodawcy szukają też "zielonych kołnierzyków", a na podwyżki mogą liczyć specjaliści sprzedaży.
Mimo że kobiety stanowią połowę światowej populacji aktywnej zawodowo, zajmują mniej niż 1/3 stanowisk kierowniczych i liderskich. Podczas wybuchu pandemii duża część z nich zmuszona była do rezygnacji z pracy, jednak w ciągu trzech lat poziom zatrudnienia wrócił do normy. – Co więcej, to właśnie one przewodzą postpandemicznej odbudowie rynku pracy. W szczególności mowa tutaj o grupie w wieku 25-54 lat, których odsetek na rynku pracy osiągnął rekordowy poziom. Rozwinęły one zupełnie nowe ścieżki kariery, zawalczyły o lepsze wynagrodzenia i benefity – wskazuje "Raport Trendów & Wynagrodzeń 2024" ManpowerGroup i rocketjobs.pl.
Eksperci zwracają także uwagę na rozwój sztucznej inteligencji. – Automatyzacja oraz wykorzystanie AI w wielu branżach sprawiają, że pracownicy obawiają się zastąpienia przez roboty czy aplikacje. Choć nic takiego nie będzie miało miejsca, prawdą jest, że niektóre ze stanowisk znikną. W ich miejsce jednak pojawią się nowe, nieznane dotychczas miejsca pracy – tłumaczy Kamil Sadowniczyk, dyrektor Manpower w Polsce. Jak podkreśla, dlatego między innymi do trendów przyszłości należeć będą upskilling oraz reskilling, otwartość talentów na doświadczenia, zdobywanie nowych i ciekawych umiejętności. – Pracodawcy powinni natomiast sięgać do niezbyt często wykorzystywanych pul talentów, a także dostosować strategie do zmieniającego się otoczenia biznesowego – podkreśla ekspert.
Również generacja Z uzyskuje coraz większy wpływ na środowisko pracy. 93% ankietowanych uważa, że ich młodzi współpracownicy wywarli na nie duży wpływ: pokazali, jak stawiać granice między życiem zawodowym i prywatnym (78%), otworzyli ich na nowe technologie (76%) czy nauczyli pragnienia sukcesu w pracy (76%). Dla najmłodszych pracowników niezwykle istotna jest także świadomość zdrowia psychicznego, tak samo jak spersonalizowane ścieżki rozwoju kariery poprzez regularne wskazówki i mentoring, na co wskazuje 60% z nich. – Elastyczność, technologie, autentyczność, rozwój – tych słów nie da się już wymazać ze słownika przedstawicieli Generacji Z. Równowaga między pracą a życiem osobistym, full-remote oraz elastyczność godzin pracy to dla nich realne oczekiwania wobec pracodawcy, a nie nieosiągalny luksus. Co to oznacza dla rynku pracy? Zmiany, i to w każdej materii – podkreśla Marcin Nowosad, HRBP Manager w portalach pracy rocketjobs.pl i Just Join IT.
Rośnie znaczenie aktywności zawodowej osób w wieku powyżej 65. roku życia, których populacja wzrasta w całej Unii Europejskiej. Utrata know-how wraz z odejściem pracowników na emeryturę to jedno z wyzwań, przed którymi stają pracodawcy. Kolejnym jest dopasowanie miejsc pracy do indywidualnych potrzeb pracowników. Ważne jest skuteczne przeprowadzenie reskillingu i upskillingu, a także mentoring, które pomagają wypełnić luki.
Na jeden z największych wzrostów płac mogą liczyć kandydaci, którzy są otwarci na zmiany zawodowe w branży sprzedaży. Według szacunków wynagrodzenia zwiększą się tutaj nawet o 20%. Eksperci Manpower wskazują również, że wyjątkowo dynamicznie rozwija się obszar green energy w branży inżynierii, a dzięki ESG trend ten jeszcze bardziej przybierze na sile. Niezbędne są tutaj zarówno wysoce wyspecjalizowane umiejętności, jak i wiedza techniczna oraz pozostanie na bieżąco ze zmieniającymi się technologiami.
fot. freepik.com
oprac. /kp/