Większość Polaków zna język obcy na tyle, by w podstawowym stopniu porozumieć się z obcokrajowcami w pracy. Najczęściej jest to angielski i rosyjski. Prawie połowa respondentów z kolei chętnie zatrudniłaby się w firmach, które umożliwiają pracę zdalną z zagranicy – Hiszpanii, Włoch czy Niemiec.
Z badania Pracuj.pl wynika, że 70% Polaków deklaruje znajomość przynajmniej jednego języka obcego w stopniu, który umożliwia podstawowe komunikowanie się nim w miejscu pracy. Prym pod tym względem wiedzie angielski – jego znajomość deklaruje 88% pracujących Polaków, w tym 60% na poziomie przynajmniej średniozaawansowanym. W podobnym stopniu rosyjskim porozumiewa się 21% respondentów – głównie w wieku 45-65 lat, niemieckim 15%, a hiszpańskim, francuskim i ukraińskim – po 3%.
Autorzy podkreślają, że mimo postępującej globalizacji 55% pytanych nie dostrzega istotnego wzrostu skali współpracy z zagranicznymi klientami w ciągu ostatnich pięciu lat. Natomiast 24% badanych zaobserwowało większe umiędzynarodowienie procesów biznesowych i wzmożone wykorzystanie języków obcych w ich codziennej pracy.
Więcej niż co piąty pracownik uważa, że bez znajomości języka obcego nie miałby szansy na zatrudnienie na obecnym stanowisku, a 15% jest przekonanych, że to właśnie język obcy otworzył im drogę do awansu. Jednocześnie tylko 19% kandydatów otrzymało ofertę pracy głównie ze względu na znajomość języka obcego. – W praktyce rekruterzy wydają się skupiać na specjalistycznych umiejętnościach zawodowych, co sugeruje, że równocześnie z umiejętnościami językowymi kandydaci powinni dbać o rozwój w innych kluczowych obszarach – wskazuje Agnieszka Bieniak z Grupy Pracuj.
4 na 10 respondentów twierdzi, że umiejętność posługiwania się językiem obcym ma wpływ na wysokość wynagrodzenia, przeciwnego zdania jest 28%. Dla 39% badanych każdy dodatkowy język poza angielskim to szansa na lepsze zarobki. Jednocześnie 14% badanych deklaruje, że ich pracodawca oferuje tzw. dodatek językowy do pensji.
58% kandydatów chętniej aplikowałoby na ofertę, która zachęca do nauki języka obcego poprzez zapewnienie wyższego wynagrodzenia po uzyskaniu certyfikatu językowego, a 55% chętniej wybierze ofertę pracy, jeśli otrzymają urlopy szkoleniowe przeznaczone na podnoszenie kompetencji językowych. 57% wskazuje, że ich pracodawcy nie oferują jednak finansowania nauki języka obcego. 6 na 10 badanych twierdzi, że możliwość nauki języka obcego w ramach godzin pracy zwiększa skłonność do aplikowania o pracę do firmy, która to umożliwia.
Wśród polskich pracowników zauważalna jest tendencja do poszukiwania miejsc pracy, które oferują unikalne benefity, takie jak możliwość wykonywania pracy w różnych lokalizacjach na świecie. Z badania wynika, że 45% respondentów chętniej zaaplikowałoby na oferty, które umożliwiałyby pracę w ramach delegacji lub stałe przeniesienie do innego kraju. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się workation, czyli połączenie pracy i wypoczynku w ciekawych miejscach – 49% Polaków jest skłonnych do aplikowania na ofertę pracy, jeżeli firma umożliwia pracę zdalną z zagranicy. Najchętniej wybieranym kierunkiem na workation jest Hiszpania (24%). Na kolejnym miejscu są: Włochy (19%), Niemcy (14%) oraz USA (11%). Zdaniem 56% badanych praca w wybranych przez siebie miejscach na świecie ma potencjał na zapobieganie wypaleniu zawodowemu, 54% ankietowanych wskazuje, że workation ma pozytywny wpływ na ich samopoczucie, a 59% – że praca zdalna z różnych miejsc na świecie umożliwiłaby im spełnienie marzeń o podróży do wybranego kraju.
Czytaj także: Workation – nowy trend na rynku pracy
fot. freepik.com
oprac. /kp/