59% firm w Polsce nie planuje redukcji zatrudnienia wynikającej z rozwoju sztucznej inteligencji, a 13% wręcz planuje zwiększenie załogi. Zdaniem Polaków najbardziej narażone na zastąpienie są osoby związane z sektorem obsługi klienta.
Zgodnie z badaniem "Wpływ AI na rynek pracy" firmy doradczej EY polskie firmy są dalekie od podejmowania kluczowych decyzji w zakresie planów pracowniczych w obliczu rozwoju narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję i ich wpływu na rynek pracy. – Aż 59% nie rozważa w perspektywie dwóch najbliższych lat żadnej redukcji zatrudnienia wynikającej z rozwoju sztucznej inteligencji, a 13% wręcz planuje zwiększenie załogi. Jednak dokładnie ten sam odsetek firm – 13% – zaznacza, że aktualnie znajduje się na etapie analizy dotyczącej możliwych zmian wynikających z rozwoju narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję. Należy się jednak spodziewać, że w kolejnych miesiącach ten odsetek się zwiększy – podkreślają autorzy.
Analizując możliwy rozwój sytuacji na rynku pracy, ankietowani wskazywali, że najbardziej narażone na zastąpienie przez rozwój sztucznej inteligencji są osoby związane z sektorem obsługi klienta (37%), produkcji przemysłowej (32%) oraz marketingu i komunikacji (22%).
Jak stwierdzono w raporcie, rozwój narzędzi wykorzystujących rozwiązania sztucznej inteligencji nie ma obecnie znaczącego wpływu na modele operacyjne w polskich przedsiębiorstwach. 43% respondentów nie planuje żadnych zmian w tym zakresie, a 19% ma niesprecyzowaną opinię. – Z organizacji, które mają w planach podejmowanie konkretnych działań, największy odsetek (21%) wskazuje na większą elastyczność w formie zatrudnienia np. współpracę na zasadach projektowych. Bardziej zaawansowane rozwiązania, takie jak oddelegowanie powtarzalnych zadań do wykonania przez sztuczną inteligencję (6%), skrócenie dziennego czasu pracy (9%) lub przejście na czterodniowy tydzień pracy (3%) wskazuje znikomy odsetek badanych organizacji – wskazuje raport.
Wśród problemów firm, które już podejmują działania zmierzające do wprowadzenia sztucznej inteligencji, wymieniono: bariery organizacyjne (26%), bariery techniczne (25%), ograniczenia w zakresie kompetencji (16%), poczucie bezpieczeństwa (15%) i bariery prawne (10%). Jedynie 7% przedsiębiorstw nie napotkało żadnych trudności.
fot. freepik.com
oprac. /kp/