• +48 502 21 31 22

Bycie zauważonym i docenionym jest ważne dla pracowników

Brak doceniania, negatywne zachowanie ze strony szefa i słabe relacje z nim mogłyby być przyczyną odejścia z firmy dla 48% pytanych pracowników, nawet gdyby byli zadowoleni z firmy i zarobków.

Bycie zauważonym i docenionym jest ważne dla pracowników

Prawie połowa pracowników odeszłaby z firmy ze względu na brak doceniania, negatywne zachowania i słabe relacje z przełożonym. Nawet dobra pensja nie jest w stanie zatrzymać osoby, której przeszkadza postawa szefa. Tym, czego najbardziej brakuje w relacjach z przełożonymi, są docenianie i słowo “dziękuję”. Takie wnioski płyną z badania Sodexo „Lider w oczach pracowników”.

Brak doceniania, negatywne zachowanie ze strony szefa i słabe relacje z nim mogłyby być przyczyną odejścia z firmy dla 48% pytanych pracowników, nawet gdyby byli zadowoleni z firmy i zarobków. Dla 23% zatrudnionych "antylider" nie byłby powodem do zmiany pracy, a ponad 1/3 twierdzi, że trudno określić, jaką decyzję podjęłaby w takiej sytuacji. Autorzy badania zapytali też m.in. o to, co zdaniem pracowników liderzy powinni poprawić w swojej pracy. Najczęściej wskazywano aspekty związane z motywacją i docenianiem – 27% badanych uważa, że ich przełożeni powinni obecnie bardziej popracować nad umiejętnościami w tym zakresie.

Współcześni liderzy nie zdają sobie sprawy z tego, jak ważne dla pracowników jest bycie zauważonym i pochwalonym. To właśnie docenianie stanowi podstawowy element pozytywnej kultury (81%), kluczowe są też relacje budowane na zaufaniu (63%). Pracownicy chcą też czuć się docenieni finansowo, ale to nie wystarczy. 58% badanych twierdzi, że same nagrody i premie nie motywują do pozostania w firmie.

W relacjach z przełożonymi brakuje też Polakom tego, co teoretycznie wydawałoby się najprostsze, bezkosztowe i najbardziej oczywiste, czyli słowa “dziękuję” – wskazało tak 24% ankietowanych. 13% przyznaje, że przede wszystkim potrzebuje więcej elastyczności, a mniej kontroli. Niektórym zatrudnionym szczególnie doskwiera brak wsparcia w rozwoju (11%). 10% mówi o tym, że najbardziej brakuje im większej przestrzeni do samodzielnego decydowania. Z kolei 23% pracowników przyznało, że niczego im nie brakuje w relacjach z przełożonymi.

– Dzisiaj szczególnie potrzebni są odważni, autentyczni liderzy, którzy chcą i potrafią sprostać pojawiającym się wyzwaniom związanym z budowaniem angażującej kultury, zarządzaniem różnorodnymi i rozproszonymi zespołami, wzmacnianiem motywacji, dbaniem o zdrowie mentalne, odkrywaniem talentów i rozwijaniem ich potencjału – wskazuje Katarzyna Turska, dyrektor HR w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. – Obecnie liderzy często działają w trudnych warunkach i okolicznościach, mierzą się z wysoką presją czasu, wyników, koniecznością adaptacji do stale zmieniających się realiów. Dlatego warto być świadomym i uważnym, by nie dopuścić do rozwijania niepożądanych przekonań i postaw. Współcześni liderzy, podobnie jak pracownicy i zespoły, również potrzebują wsparcia w rozwoju kompetencji, a także w obszarze zarządzania emocjami oraz budowania samoświadomości i poczucia własnej wartości. To ważne, by rozwijać partnerstwo i inicjować dialog między liderami a zarządem, zachęcać liderów do większego zaangażowania w tworzenie kultury organizacji – podpowiada ekspertka.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka