Pandemia koronawirusa sprawiła, że większość pracowników biurowych przeszła na pracę zdalną, a rozmowy rekrutacyjne odbywały się za pomocą internetu. Choć sytuacja epidemiczna jest już mniej poważna, home office i zdalna rekrutacja pozostały. W niedalekiej przyszłości nowym miejscem pracy, rekrutacji i szkoleń najprawdopodobniej stanie się metawersum, które można zdefiniować jako trójwymiarowy świat wirtualnej rzeczywistości i kolejną, bardziej fizyczną ewolucję internetu.
Według raportu Accenture Technology Vision 2022 ponad 70% kadry kierowniczej uważa, że metawersum pozytywnie wpłynie na ich organizację. Eksperci podkreślają, że spektrum takich technologii jak rozszerzona rzeczywistość, blockchain, przetwarzanie brzegowe czy cyfrowy bliźniak daje szereg możliwości biznesowych w obszarze m.in. budowania relacji z klientami, poprawy efektywności produkcji i świadczenia usług czy docierania do grup odbiorców. To także możliwość zmiany modeli pracy.
– Pandemia pokazała, że da się rekrutować w pełni zdalnie. Pokazała też, że bardzo trudno jest znaleźć nowych pracowników, ale na szczęście powstaje też coraz więcej rozwiązań, które to ułatwiają. Chyba nikt już nie wyobraża sobie przeglądania ofert pracy w gazetach, jak jeszcze dekadę temu mogło mieć to miejsce – ocenia Jakub Jóźwicki, director of operations, EU & Asia w CIC.
Z raportu „State of Online Events” przygotowanego przez ClickMeeting wynika, że w 2020 i 2021 r. ponad 54% rozmów rekrutacyjnych odbyło się w pełni zdalnie, a prawie 34% hybrydowo. Z kolei z raportu „Dwa lata nowej normalności” sporządzonego przez Pracuj.pl wynika, że 60% badanych wybiera pracę hybrydową jako preferowany model realizacji obowiązków. Nowe narzędzia cyfrowe mają tę pracę umożliwić i ułatwić. Chodzi m.in. o platformy do spotkań online, które w czasie pandemii zyskały rekordową popularność, aplikacje służące automatyzacji sporządzania notatek ze spotkań czy kontrolowaniu efektów pracy osób na home office.
Jednak rozwiązania takie mają również negatywne skutki. – Badania pokazują, że długotrwała praca zdalna ma negatywny wpływ na psychikę pracowników i firmy skupiają się obecnie bardziej na hybrydowych modelach, a wręcz zachęcają pracowników do powrotu do biura. Kwestie bezpieczeństwa na pewno są też istotne. Bardzo często przy włamaniach do systemów najsłabszym czynnikiem okazuje się czynnik ludzki i to socjotechniki pomagają hakerom zdobywać czułe dane czy hasła – wskazuje Jakub Jóźwicki.
Jednocześnie technologia pomaga dbać o dobrostan pracowników. – Organizacje będą próbować wdrażać rozwiązania technologiczne związane również z szeroko pojętym wellbeing pracowników, a nie tylko nastawionym stricte na pracę i ich efektywność. Są to trendy, które są już obserwowane. Jest bardzo wiele aplikacji, które pomagają pracownikom i które są wdrażane na przykład jako dodatkowy benefit – konsultacje psychologiczne, medytacje czy innego rodzaju techniki relaksacyjne – wymienia ekspert.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/