Choć 85% prezesów ocenia, że ich firmy w okresie pandemii przyspieszyły digitalizację, badanie przedstawicieli zarządów i dyrektorów korporacji ujawnia niedoinwestowanie w technologię i luki w ich zaangażowaniu w transformację cyfrową – wynika z raportu Deloitte "Digital frontier: A technology deficit in the boardroom".
Ponad 80% ankietowanych było przynajmniej w pewnym stopniu przekonanych o swoich możliwościach zrozumienia, weryfikacji i dyskusji o strategii oraz programie technologicznym w swoich organizacjach. Z kolei mniej niż połowa członków zarządów (45%) i dyrektorów (41%) uważa, że zarządy zapewniają wystarczający nadzór nad kwestiami technologicznymi. Przeciwnego zdania jest odpowiednio 41% i 27% badanych.
– Badanie ujawniło lukę między rosnącym zapotrzebowaniem na większe zrozumienie i zaangażowanie w zagadnienia technologiczne a obecnymi aktywnościami zarządów w tym zakresie – podkreśla Daniel Martyniuk z Deloitte.
Uczestnicy wskazali główne zagadnienia mające wpływ na skuteczny nadzór nad kwestiami technologicznymi. Prawie połowa twierdzi, że w tym obszarze za bardzo polegają w zakresie podejmowanych decyzji na zespole zarządzającym IT lub wewnętrznym czy zewnętrznym doradcy – tak ocenia 40% członków zarządów i 42% dyrektorów. Deficyty w biegłości technologicznej zarządów wymienia odpowiednio 38 i 42% pytanych. Jedna trzecia (36% i 33%) wskazuje na niejasną strukturę zarządzania zagadnieniami technologicznymi. Wśród wyzwań znalazły się również niewłaściwie zdefiniowane informacje zarządcze dotyczące tego obszaru (34% i 42%) oraz niejasność powiązań między technologią a strategią (30% i 33%).
Respondenci pytani o ocenę postępów ich firm w zakresie wykorzystywania technologii w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej byli w większości optymistyczni – odpowiedziało tak 66% przedstawicieli zarządów i 69% dyrektorów.
Badanie pokazuje wyraźnie niedoinwestowanie obszaru technologicznego firm. Tak wskazuje 47% pytanych przedstawicieli zarządów i 54% dyrektorów. Wśród obszarów, w których ich organizacje planują inwestycje w ciągu najbliższych trzech lat, członkowie zarządów i dyrektorzy wymieniają przede wszystkim analitykę danych poprawiającą efektywność i podejmowanie decyzji (odpowiednio 73% i 81%), poprawę doświadczeń klienta (71% i 73%) oraz usprawnienia w zakresie cyberbezpieczeństwa (58% i 65%). Na dalszych pozycjach znalazły się: poszerzanie umiejętności technologicznych pracowników (49% i 61%) oraz rozwój sztucznej inteligencji i robotyki mający zwiększyć produktywność (47% i 56%), a także wykorzystanie rozwiązań cyfrowych do optymalizacji łańcuchów dostaw (43% i 46%) oraz do przyspieszenia zielonej transformacji (34% i 33%).
fot. unsplash.com
oprac. /kp/