• +48 502 21 31 22

System ISA obowiązkowy w każdym nowym aucie

W momencie przekroczenia dopuszczalnej prędkości najmniej zaawansowany system będzie mógł sygnalizować kierowcy, że jedzie zbyt szybko.

System ISA obowiązkowy w każdym nowym aucie

Każdy samochód, który uzyska homologację po 6 lipca, będzie musiał mieć na pokładzie system ISA, czyli inteligentny asystent kontroli prędkości (Intelligent Speed Asisstance). W pierwszej kolejności będzie wykorzystywać kamerę rozpoznającą znaki drogowe, ale będzie mógł również korzystać z danych dostępnych w mapach drogowych czy wykorzystywać uczenie maszynowe.

Zgodnie z przepisami producenci będą mogli instalować w samochodach układ ISA z funkcją SLIF (informacją o obowiązujących ograniczeniach) lub SLWF (ostrzeganie o przekroczeniu prędkości), a także opcją SCF (funkcja regulacji prędkości). Wybór stopnia zaawansowania systemu będzie należeć do producenta. Samo wyświetlanie informacji o limicie prędkości na desce rozdzielczej nie wystarcza, ponieważ okazało się, że jest zbyt słabo widoczne dla kierowców.

Dzięki informacjom pozyskanym przez czujniki komputer będzie w stanie ocenić, czy samochód porusza się z dozwoloną prędkością na danym odcinku drogi. W momencie przekroczenia dopuszczalnej prędkości najmniej zaawansowany system będzie mógł sygnalizować kierowcy, że jedzie zbyt szybko poprzez lekkie odepchnięcie pedału gazu, wibrację pedału gazu lub ostrzegawczy dźwięk emitowany przez kilka sekund.

Bardziej zaawansowane wydanie systemu spowolni samochód automatycznie do obowiązującej prędkości. Takie rozwiązanie współpracuje z układem kontroli silnika, a nie hamulcowym. Przewidziano jednak wyjątek, który dotyczy m.in. aut osobowych. Działanie systemu spowalniającego będzie można czasowo wyłączyć poprzez mocniejsze i bardziej zdecydowane wciśnięcie pedału gazu. Układ zostanie chwilowo zdezaktywowany, ale po chwili znów podejmie próbę ograniczenia prędkości. Kierowca będzie mógł częściowo dezaktywować system ISA przyciskiem na desce rozdzielczej, ale po ponownym włączeniu silnika lub otwarciu drzwi pojazdu układ będzie automatycznie aktywowany.

Komisja Europejska chce zbadać, czy rozwiązanie uzyska społeczną akceptowalność. Dlatego producenci będą zobligowani do dostarczania informacji na temat czasu działania systemu, a także przejechanych dystansów z włączonym i wyłączonym systemem ISA. Zbieranie informacji potrwa do końca 2025 r.

fot. pixabay.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka