• +48 502 21 31 22

Anioły biznesu – w Polsce jest ich mniej niż w państwach europejskich

20% odsetek kobiet inwestujących w start-upy jest unikalny w skali europejskiej – w wielu krajach jest on zdecydowanie niższy.

Anioły biznesu – w Polsce jest ich mniej niż w państwach europejskich

Aniołami biznesu określa się osoby prywatne inwestujące w start-upy swój kapitał w zamian za udziały w spółce. Tego typu inwestorów cechuje zaangażowanie w rozwój raczkującej spółki poprzez doradzanie i pomoc w dotarciu do nowych klientów. Jeżeli firma stanie już na własnych nogach i gwarantuje zyski, wtedy najczęściej aniołowie spieniężają swoje udziały.

– Absolutnie wierzę w potencjał startupów, które, przy dobrym zarządzaniu, mogą przekuć pomysł w wysokodochodowy biznes. Mogą być one doskonałym poligonem do testowania przyszłych masowych trendów konsumenckich. Ze wsparciem finansowym i know-how doświadczonych managerów oraz dużej rynkowo organizacji często udaje się przeskalować powstające w nich koncepty – twierdzi Rafał Brzoska, jeden z polskich aniołów biznesu, założyciel i prezes InPost.

Skalę tego typu inwestycji w Polsce pokazuje raport "Jak inwestują najlepsi aniołowie biznesu w Polsce? Polski rynek inwestycji anielskich w 2021 r." przygotowany przez COBIN Angels. Autorzy podkreślają, że możliwość zostania aniołem biznesu nie jest zarezerwowana wyłącznie dla najbogatszych Polaków, choć trzeba zaznaczyć, że wielu z nich rzeczywiście wybiera tego typu inwestycje. Tzw. inwestycje anielskie często rozpoczynają się już od 50 tys. złotych.

Aniołów biznesu w Polsce jednak wciąż jest relatywnie niewielu. Twórcy raportu szacują, że jest ich obecnie 680. Dla porównania – w krajach Europy Zachodniej przeciętnie jest ich przynajmniej po kilka tysięcy osób. 40% polskich aniołów inwestuje w ten sposób dopiero od trzech lat lub krócej, a 53% dokonało od jednej do sześciu inwestycji w trakcie całej swojej inwestycji.

Domena inwestowania w start-upy przede wszystkim należy do mężczyzn – w Polsce aż 80% aniołów biznesu to osoby tej płci. Jednak 20% odsetek inwestorek na rynku jest unikalny w skali europejskiej – w wielu krajach jest on zdecydowanie niższy.

W takie inwestowanie wierzą głównie osoby w wieku średnim - ich największa grupa plasuje się w wieku pomiędzy 35 a 49 lat. Ten przedział wiekowy stanowi aż 70% aniołów biznesu. Najczęściej zostają nimi przedsiębiorcy (55% badanych) lub managerowie (30%).

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka