Dokument ZUS IWA obowiązuje pracodawców, którzy spełniają następujące warunki:
- byli nieprzerwanymi płatnikami składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku oraz przynajmniej jeden dzień w styczniu 2020 roku;
- na dzień 31 grudnia 2019 r. widnieli w rejestrze REGON;
- w 2019 roku zgłosili do ubezpieczenia wypadkowego minumum 10 osób.
Treść dokumentu ZUS IWA
Formularz ZUS IWA musi zawierać następujące informacje:
- rodzaj działalności gospodarczej wg PKD;
- ilość ubezpieczonych osób;
- ilość osób poszkodowanych w wypadkach w czasie pracy (ciężkich i śmiertelnych);
- ogólna liczba osób, które uległy wypadkowi w czasie pracy;
- ilość zatrudnionych osób w warunkach zagrożenia.
Od informacji zawartych w dokumencie zależna jest wysokość składek na ubezpieczenie wypadkowe na następny rok składkowy (od 1 kwietnia 2020 r. do 31 marca 2021 r.)
Ustalenie wysokości składki wypadkowej
Przedsiębiorcy składający dokument ZUS IWA po raz pierwszy lub drugi, wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie w razie wypadku, muszą ustalić sami, na podstawie ich PKD. Natomiast w przypadku, gdy płatnik był zobowiązany i udzielił informacji na temat ZUS IWA za trzy poprzednie lata kalendarzowe z rzędu, wysokość stopy procentowej na składkę ubezpieczenia wypadkowego, zostanie ustalona przez ZUS. Po ustaleniu kwoty składki, ZUS przesyła do płatnika stosowne zawiadomienie. W pozostałych przypadkach, płatnicy są zoboiązani do samodzielnego ustalenia wysokości stopy procentowej, która zależy od stopnia ryzyka i wynosi od 0,67% do 3,33%. Płatnicy, którzy nie byli zobowiązani do złożenia dokumentu ZUS IWA składka ubezpieczenia wypadkowego w roku składkowym w okresie od 1.04.2020 r. do 31.03.2021 r. - wynosi 1,67%.
Dostarczenie dokumentu do ZUS
Dokument ZUS IWA ma być złożony w takiej samej formie, w jakiej płatnik przekazuje informacje dotyczące ubezpieczenia (zgłoszeniowe i rozliczeniowe). Przykładowo, jeśli przedsiębiorca składa dokumenty drogą elektroniczną, informację ZUS IWA także powinien wysłać w tej formie. Natomiast jeżeli płatnik przesyła dokumenty pocztą tradycyjną, powinien na kopercie napisać "ZUS IWA".
oprac. MTC
/materiał prasowy/