• +48 502 21 31 22

Przedsiębiorco! Kończy się czas na złożenie ZUS IWA

Tagi:

ZUS IWA to dokument, który musi zostać złożony przez przedsiębiorcę, który do ubezpieczenia wypadkowego zgłasza minimum 10 pracowników. Czas na wypełnienie formularza mija 31 stycznia 2020 roku.

Przedsiębiorco! Kończy się czas na złożenie ZUS IWA

Dokument ZUS IWA obowiązuje pracodawców, którzy spełniają następujące warunki:

  • byli nieprzerwanymi płatnikami składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku oraz przynajmniej jeden dzień w styczniu 2020 roku;
  • na dzień 31 grudnia 2019 r. widnieli w rejestrze REGON;
  • w 2019 roku zgłosili do ubezpieczenia wypadkowego minumum 10 osób.

Treść dokumentu ZUS IWA

Formularz ZUS IWA musi zawierać następujące informacje:

  • rodzaj działalności gospodarczej wg PKD;
  • ilość ubezpieczonych osób;
  • ilość osób poszkodowanych w wypadkach w czasie pracy (ciężkich i śmiertelnych);
  • ogólna liczba osób, które uległy wypadkowi w czasie pracy;
  • ilość zatrudnionych osób w warunkach zagrożenia.

Od informacji zawartych w dokumencie zależna jest wysokość składek na ubezpieczenie wypadkowe na następny rok składkowy (od 1 kwietnia 2020 r. do 31 marca 2021 r.)

Ustalenie wysokości składki wypadkowej

Przedsiębiorcy składający dokument ZUS IWA po raz pierwszy lub drugi, wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie w razie wypadku, muszą ustalić sami, na podstawie ich PKD. Natomiast w przypadku, gdy płatnik był zobowiązany i udzielił informacji na temat ZUS IWA za trzy poprzednie lata kalendarzowe z rzędu, wysokość stopy procentowej na składkę ubezpieczenia wypadkowego, zostanie ustalona przez ZUS. Po ustaleniu kwoty składki, ZUS przesyła do płatnika stosowne zawiadomienie. W pozostałych przypadkach, płatnicy są zoboiązani do samodzielnego ustalenia wysokości stopy procentowej, która zależy od stopnia ryzyka i wynosi od 0,67% do 3,33%. Płatnicy, którzy nie byli zobowiązani do złożenia dokumentu ZUS IWA składka ubezpieczenia wypadkowego w roku składkowym w okresie od 1.04.2020 r. do 31.03.2021 r. - wynosi 1,67%.

Dostarczenie dokumentu do ZUS

Dokument ZUS IWA ma być złożony w takiej samej formie, w jakiej płatnik przekazuje informacje dotyczące ubezpieczenia (zgłoszeniowe i rozliczeniowe). Przykładowo, jeśli przedsiębiorca składa dokumenty drogą elektroniczną, informację ZUS IWA także powinien wysłać w tej formie. Natomiast jeżeli płatnik przesyła dokumenty pocztą tradycyjną, powinien na kopercie napisać "ZUS IWA".

oprac. MTC
/materiał prasowy/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka