• +48 502 21 31 22

Projekt żeglowności Odry zablokowany przez rząd

Strategiczne inwestycje PiS na Odrze zostaną wstrzymane – priorytetem rządu jest obecnie renaturyzacja wód.

Projekt żeglowności Odry zablokowany przez rząd

Rząd Prawa i Sprawiedliwości w październiku 2023 r. przyjął "Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030", który objął m.in. Odrzańską Drogę Wodną od Gliwic do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Dzięki projektom inwestycyjnym miała być ona wykorzystywana do transportu na całej długości. Priorytetem rządu jest obecnie jednak renaturyzacja wód, czyli przywracanie ciekom i zbiornikom wodnym stanu zbliżonego do naturalnego.

Wszystko wskazuje na to, że inwestycje strategiczne rozpoczęte przez poprzednie władze nie będą realizowane. – Chodzi przede wszystkim o te inwestycje strategiczne w Polsce, które ze względów konkurencyjnych jak Centralny Port Komunikacyjny czy też zapewnienie żeglowności Odry i rozbudowa portu kontenerowego w Świnoujściu, albo ze względu na zagrożenia bezpieczeństwa jak elektrownie atomowe, są wyraźnie nie na rękę Niemcom – komentuje Zbigniew Kuźmiuk, poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Rozpoczęte przez rząd PiS-u inwestycje mające zapewnić żeglowność Odry zdaniem posła zablokowano przygotowaniami do utworzenia Parku Narodowego Dolnej Odry. – Ministerstwo infrastruktury chce zmienić tzw. specustawę odrzańską i usunąć z niej wielkie inwestycje hydrotechniczne zaplanowane na Odrze przez rząd Prawa i Sprawiedliwości i zaproponować w to miejsce katalog działań służących renaturalizacji tej rzeki. Będzie to oznaczało zahamowanie rozwoju zespołu portów Szczecin – Świnoujście, ale także zablokowanie rozbudowy portu kontenerowego w Świnoujściu, za co ostatnio z wielką energią zabrała się nowo wybrana prezydent tego miasta – wskazuje Zbigniew Kuźmiuk.

Jak ocenia poseł, wszystko to, co dzieje się wokół tych polskich inwestycji strategicznych, jest konsekwencją tego, że "Niemcy nie chcą polskiej konkurencji dla swoich portów lotniczych i morskich, nie chcą tracić wpływów z ceł i podatków od towarów odprawianych do Polski na ich lotniskach i w ich portach, więc robią wszystko aby tego rodzaju inwestycji nie były realizowane". – Zablokowanie inwestycji w żeglowność Odry to osłabienie tempa rozwoju zespołu portów Szczecin – Świnoujście, a tym samym ograniczenie konkurencji dla coraz słabiej sobie radzących portów niemieckich. Rząd Tuska idealnie wpisuje się w te niemieckie oczekiwania i robi wszystko aby je zaspokoić, przy okazji mydląc oczy polskiej opinii publicznej, że ciągle trwającymi audytami i kontrolami, chce tylko zracjonalizować wydatki publiczne – uważa Zbigniew Kuźmiuk.

W 2021 r. przedstawiono koncepcję drogi wodnej na odcinku od Kędzierzyna-Koźla do Chałupek. To pierwszy odcinek drogi wodnej w Polsce, który otwiera drogę na południe, szansa na rozwój gospodarki w Subregionie Zachodnim, zwłaszcza dla turystyki, transportu oraz rozwoju firm MŚP, oraz szansa na zmianę przeznaczenia zbiornika Racibórz Dolny. Czytaj więcej: Po co komu Odra? W Boguminie odbyły się konsultacje projektu Odrzańskiej Drogi Wodnej

Poseł dodaje, że ze względu na presję społeczną stanowisko rządu w sprawie budowy CPK uległo zmianie, jednak nowa koncepcja wygląda jego zdaniem na "mydlenie oczu". – Koncepcja aż trzech portów lotniczych w centrum Polski przedstawiona przez Tuska i Laska kompletnie się nie spina, bo rozbudowa Okęcia za kilka miliardów złotych ma spowodować, że to lotnisko będzie obsługiwać ok. 30 mln pasażerów ok. 2030 r., natomiast już w 2032 r. powinno być zlikwidowane, bo wtedy ma zacząć działać CPK – ocenia poseł. Podobnie rozbudowa lotniska w Modlinie zdaniem Zbigniewa Kuźmiuka jest ryzykowna, zwłaszcza po tym jak Ryanair zlikwidował 15 tras w odpowiedzi na podniesienie opłat, co spowodowało spadek liczby pasażerów. – Przeznaczanie publicznych pieniędzy przez polskie państwo na rozwój lotniska, którego właściciele są karani przez jedyną operująca na nim linię lotniczą, za to, że podwyższyli opłaty, tak aby lotnisko wreszcie po latach mogło osiągnąć zyski, jest w tej sytuacji decyzją wręcz skandaliczną – podsumowuje poseł.

fot. arch. red.
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka