72% pytanych Polaków pozytywnie ocenia swoje cyfrowe kompetencje, czyli zdolność do sprawnego korzystania z technologii takich jak obsługa urządzeń, internetu, programów i aplikacji. – Respondenci zdają sobie sprawę, że jeśli nie będą się cyfrowo rozwijać, to wkrótce mogą mieć trudności z utrzymaniem swojego stanowiska lub znalezieniem nowej pracy – wynika z badania Pracuj.pl.
6 na 10 ankietowanych uważa, że jeśli nie będą nabywać nowych kompetencji cyfrowych, to coraz trudniej będzie im znaleźć nową pracę lub utrzymać swoje stanowisko. Przeciwnego zdania jest 1 na 10 badanych. Jak podkreśla Małgorzata Skonieczna, ekspertka ds. badań kandydatów w Pracuj.pl, biegłe poruszanie się w świecie technologii jest dziś istotne nie tylko w zawodach związanych z sektorem IT, lecz niemal na całym rynku pracy. – Wysoko rozwinięte kompetencje cyfrowe umożliwiają m.in. efektywną pracę z domu, która – nawet jeśli w okrojonym zakresie – na długo pozostanie popularnym modelem wykonywania zadań – tłumaczy. – W dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych kluczowa z kolei staje wiedza na temat zabezpieczania danych i zachowania prywatności online. Ciągle pojawiają się także nowe narzędzia, oparte o nowe technologie, które znajdują zastosowanie w bieżącej pracy i konieczne jest nadążanie za nimi. Przykładem mogą być choćby narzędzia wykorzystujące AI, powszechnie dziś stosowane m.in. w marketingu – wskazuje Małgorzata Skonieczna.
Nabywanie nowych kompetencji cyfrowych może także otwierać nowe ścieżki rozwoju zawodowego. Jak wynika z badania, 44% Polaków chciałoby posiadać kompetencje umożliwiające im podjęcie pracy w sektorze IT.
fot. freepik.com
oprac. /kp/