• +48 502 21 31 22

AI w polskim biznesie z problemami. "Obawiamy się tego, czego nie znamy"

Pracownicy z USA mają inne spojrzenie niż polskie firmy – 60% z nich liczy na to, że już wkrótce będzie mogła oddelegowywać AI swoje powtarzalne zadania.

AI w polskim biznesie z problemami. "Obawiamy się tego, czego nie znamy"

Choć gospodarka amerykańska jest dużo bardziej zaawansowana od polskiej, to nie wszystkie tamtejsze organizacje decydują się na technologiczną transformację. Z badania przeprowadzonego wśród amerykańskich pracowników wynika, że co czwarty przedsiębiorca na razie z nich nie korzysta, co nie jest pozytywnie przez nich odbierane. Większość widzi w niej szansę na zwiększenie efektywności codziennej pracy i rozwój biznesu. Jak wskazuje w swoim raporcie EY, 53% pytanych wolałaby pracować w firmie, która jest otwarta na nowoczesne technologie, a 89% pracowników uważa, że wdrażanie nowych technologii jest korzystne dla ich firmy. Jednocześnie 59% twierdzi, że zarządy przedsiębiorstw zbyt długo zwlekają z podejmowaniem decyzji. – Efektywne wdrożenie nowej technologii wiąże się z przekwalifikowaniem lub podnoszeniem kompetencji pracowników, by w pełni uwolnić ich potencjał. To dla nich konkretna wartość, która przekłada się na entuzjazm wobec nowych rozwiązań. Zazwyczaj pracownicy są niechętni zmianom, jednak przykład USA pokazuje, że obawiamy się tego, czego nie znamy. Pracownicy zaznajomieni z najnowocześniejszymi technologiami widzą w nich korzyści zarówno dla samych siebie, jak i dla firmy – komentuje Radosław Frańczak, lider obszaru Technology Consulting w EY Polska.

Respondenci z USA wskazali, że wśród najczęściej wprowadzonych w ciągu ostatnich trzech lat technologii jest chmura (75%), przetwarzanie brzegowe (70%) oraz Internet rzeczy (62%). Na drugim biegunie znalazły się VR/AR (24%) oraz AI/ML (35%).

Jak podkreślono w raporcie, choć od wielu miesięcy słychać o coraz większych możliwościach AI, biznes zachowuje powściągliwość, jeśli chodzi o zastępowania pracowników sztuczną inteligencją. Z badania "Wpływ AI na rynek pracy" przeprowadzonego na zlecenie EY Polska wynika, że polskie firmy zamierzające wprowadzić to rozwiązanie napotykają głównie na bariery organizacyjne (26%) i techniczne (25%). Na dalszych miejscach znalazły się aspekty związane z brakiem odpowiednich kompetencji (16%) lub niskim poczuciem bezpieczeństwa (15%). Mimo że dużo się mówi o tym, iż AI mogłaby pomóc w realizacji powtarzalnych zadań, tylko 6% przedstawicieli firm w Polsce widzi możliwość wykorzystania tego potencjału. Pracownicy z USA mają natomiast zupełnie inne spojrzenie – 60% z nich liczy na to, że już wkrótce będzie mogła oddelegowywać AI swoje powtarzalne zadania.

Amerykanie mają jednak świadomość ryzyka. Jako największe wyzwanie wskazują zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa, głównie pod kątem przeszkolenia pracowników. Osoby, które były dobrze zaznajomione z AI/ML, wśród innych obaw wymieniły kwestie etyczne i moralne (38%) oraz niedobór wykwalifikowanej kadry (37%).

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka