Zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka temperatura powietrza może wpływać na obniżenie wydajności pracy pracowników - zmniejszenie uciążliwości związanych z warunkami atmosferycznymi jest więc nie tylko obowiązkiem pracodawcy, ale również - leży w jego interesie.
Istniejące regulacje nakładają na pracodawcę obowiązek zapewnienia w pomieszczeniach odpowiedniej temperatury, wymiany powietrza oraz zabezpieczenia przed wilgocią oraz niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem. Przepisy nie określają maksymalnej temperatury powietrza, w jakiej praca może być wykonywana w pomieszczeniach. Mówią jedynie o temperaturze minimalnej – ta nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza, a w pomieszczeniach biurowych i takich, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna - 18 stopni Celsjusza. Inne regulacje wprowadzono w stosunku do pracowników młodocianych - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 roku w sprawie wykazu prac wzbronionych i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac, pracownicy z tej grupy nie mogą pracować w pomieszczeniach, w których temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza, a wilgotność względna powietrza – 65%.
Zmniejszenie uciążliwości pracy związanych z upałami w pomieszczeniach jest możliwe między innymi dzięki wentylacji i klimatyzacji. - Stosowanie takich rozwiązań zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia napojów pracownikom wykonującym pracę w pomieszczeniach zamkniętych, o ile temperatura w takich pomieszczeniach nie przekracza 28 stopni Celsjusza - wyjaśnia MRPiPS. Jeśli temperatura w pomieszczeniu wynosi 29 stopni i więcej, pracodawca musi zapewnić napoje - w takiej sytuacji nie ma znaczenia to, czy stanowisko pracy jest wyposażone w klimatyzację czy też nie.
Z kolei w przypadku pracowników pracujących na otwartej przestrzeni, obowiązek zapewnienia napojów przez pracodawcę ma miejsce wtedy, gdy temperatura przekracza 25 stopni. - W tym przypadku napoje muszą być wzbogacone o sole mineralne i witaminy. Niezależnie od tego, czy praca jest wykonywana w pomieszczeniu czy na otwartej powierzchni, napoje powinny być dostępne dla pracowników w ciągu całej zmiany roboczej - wyjaśnia MRPiPS. Nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny w wysokości od 1 do 30 tys. złotych.
W upalne dni, pracodawca może również wprowadzić dodatkowe przerwy albo pozwolić pracownikowi na wcześniejsze wyjście z pracy. Nie ma jednak takiego obowiązku. Co ważne, dodatkowe przerwy lub skrócenie czasu pracy nie mogą powodować obniżenia wynagrodzenia pracownika.
publ. /k/
Fot. pixabay