Jednym z elementów budowania zaangażowania pracowników jest regularne udzielanie im informacji zwrotnej na temat ich działań i wyników. Jednak nie wszyscy szefowie o tym pamiętają. Jak wynika z przeprowadzonego w październiku badania Hays Poland, tylko 42% respondentów otrzymuje regularną informację zwrotną od przełożonego. 55% ankietowanych może na niego liczyć rzadziej niż raz w miesiącu. Zaledwie 18% ankietowanych profesjonalistów zadeklarowało, że informacja zwrotna jest im udzielana kilka razy w tygodniu.
– Prawdziwy lider powinien wiedzieć, że jakość i częstotliwość informacji zwrotnej mają wpływ na dalsze postępy pracownika i jego rozwój w strukturze firmy. Co więcej, szczera i regularna komunikacja jest kluczowa w skutecznej współpracy i utrzymywaniu partnerskich relacji. Może również zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia nieporozumień w zespole. Warto o niej pamiętać bez względu na rolę czy staż pracownika – podkreśla Agnieszka Kolenda, dyrektor wykonawcza w Hays Poland.
Dlaczego kadra menedżerska często przywiązuje zbyt mało uwagi do regularnych rozmów z pracownikami? Jak tłumaczą eksperci, wiele zależy od dotychczasowych praktyk oraz relacji liderów ze współpracownikami. Jeśli do tej pory menedżer nie miał nawyku udzielania pracownikom informacji zwrotnej w regularnych odstępach, to wygospodarowanie czasu na rozmowy i pilnowanie ich terminów może postrzegać jako dodatkowy nakład pracy. Niektórzy szefowie mogą również zakładać, że pracownicy nie potrzebują takich rozmów, ponieważ i bez nich dobrze sobie radzą. W konsekwencji wielu udziela informacji zwrotnej wyłącznie wtedy, gdy jakieś postępowanie wymaga poprawy.
62% respondentów deklaruje, że chciałoby otrzymywać więcej informacji zwrotnych od przełożonego. Specjaliści argumentują to zarówno chęcią zwiększenia efektywności swojej pracy, jak i polepszenia partnerskich relacji z szefem. – Dzięki efektywnej pracy możliwe jest nie tylko osiąganie sukcesów i dobrych wyników, ale również odczuwanie satysfakcji z wykonywanej pracy. Nie dziwi zatem fakt, iż dla specjalistów kluczowa jest regularna, jakościowa komunikacja. Warto dodać, iż doskonalenie umiejętności związanych z udzielaniem wartościowego feedbacku niesie ze sobą korzyści dla menedżera. Pomaga to m.in. w poszerzaniu kompetencji miękkich, niezbędnych w zarządzaniu zespołem, a także rozwija umiejętność wywierania wpływu – komentuje Agnieszka Kolenda.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/