Rozwój infrastruktury drogowej przy jednoczesnym inwestowaniu w komunikację zbiorową oraz korzystne rozwiązania dla ruchu pieszego i rowerowego – to kluczowe elementy rybnickiej polityki mobilności. Jak podkreśla rybnicki magistrat, zrównoważona mobilność jest ważnym elementem rozwoju miasta – chodzi o taką organizację ruchu, która jest przyjazna dla wszystkich użytkowników i która zapewnia przemieszczanie się ludzi i ładunków w sposób bezpieczny, szybki, wygodny, tani i jak najbardziej ekologiczny.
Oddany w 2020 r. do użytku rybnicki odcinek Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna to największa inwestycja drogowa w Rybniku, która w znaczący sposób wpłynęła na sposób przemieszczania się w mieście. Po drodze dziennie przemiesza się średnio 23 tys. pojazdów. Teraz przed miastem kolejne wyzwanie – budowa II etapu drogi. – Ten odcinek poprawi skomunikowanie naszego miasta z innymi gminami w aglomeracji i poza nią, inwestycja zwiększy również szansę na sprzedaż parceli zlokalizowanych na hałdzie przy ul. Sportowej. W tym kontekście istotna jest też promocja znajdującej się blisko drogi Pszczyna – Racibórz Strefy Biznesu przy Placu Armii Krajowej, której rozwój będzie miał pozytywny wpływ na zwiększenie ilości nowych miejsc pracy – mówi Łukasz Kłosek, radny Miasta Rybnika.
W zakresie poprawy infrastruktury dla przedsiębiorców, klientów i mieszkańców w centrum bardzo istotna była budowa parkingu wielopoziomowego w ścisłym centrum. – Parking ma 460 miejsc postojowych, a ilość sprzedanych abonamentów wyniosła w sierpniu tego roku 334, przy czym średnio miesięcznie jest to około 350. Klientów rotacyjnych w tym miesiącu było łącznie 21 tys., co oznacza że tego rodzaju parking jest potrzebny i odpowiada na potrzeby – wskazuje Wojciech Kiljańczyk, przewodniczący Rady Miasta Rybnika. W najliczniejszej dzielnicy Rybnika – Maroko-Nowiny powstanie natomiast 400 miejsc postojowych.
Rybnik promuje jednocześnie korzystanie z transportu publicznego. W 2020 i 2021 r. po drogach jeździło 89% autobusów zasilanych ropą, a 11% gazem CNG. W 2022 r. już tylko 56% autobusów jeździło na ropę, 29% było na energię elektryczną i 15%. W lipcu natomiast pojawiły się nowe biletomaty oraz wprowadzono nową ofertę 3 przystanków za 1 zł, co wpisuje się w ideę miasta 15-minutowego. – Sierpień był pierwszym pełnym miesiącem po wprowadzaniu tych zmian. Na podstawie danych dotyczących sprzedaży biletów oraz ilości nowych pasażerów możemy powiedzieć, że liczba pasażerów płacących e-kartą powyżej 3 przystanków spadła o 5936, a liczba pasażerów korzystających z krótkich przejazdów do 3 przystanków wzrosła o 14591. Liczba pasażerów w sierpniu, w porównaniu do danych za ubiegły rok, wzrosła o 11 tys. Wpływy ze sprzedaży przejazdów na e-kartę nieznacznie wzrosły. Reasumując, udało się wprowadzić tańsze bilety i jeszcze na tym zarobić dzięki zwiększonej liczbie pasażerów – podsumowuje Radosław Knesz, Przewodniczący Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej w Radzie Miasta Rybnika.
Miastu udało się pozyskać środki zewnętrzne i w 2023 r. rybnicki tabor będzie jednym z najbardziej nowoczesnych i zdywersyfikowanych w Polsce. Zakładane proporcje pod względem źródła energii to: 4% CNG, 15% hybryd, 29% energia elektryczna, 25% wodór i 27% ropa.
Ważną inwestycją związana z infrastrukturą pieszo-rowerową są rybnickie bulwary. – Ta infrastruktura drogowa, oprócz roli komunikacyjnej, pełni jeszcze jedną bardzo ważną funkcję, daje możliwość zdrowego i przyjemnego spędzania czasu na wolnym powietrzu. Na rybnickich bulwarach dokładnie 5 lat temu zamontowano licznik mierzący liczbę użytkowników. Rok temu liczba rowerzystów i pieszych przekroczyła milion. Obecnie jest to 1,9 mln, co wskazuje na znaczący wzrost użytkowania tej infrastruktury przez mieszkańców Rybnika w okresie od października 2021 do końca września 2022, czyli wzrost o ponad 300% w porównaniu do lat ubiegłych – podkreśla Wojciech Kiljańczyk.
Ważną infrastrukturą łączącą dzielnice północne miasta z bulwarami była rozbudowa ul. Rudzkiej. Badania przeprowadzone w lipcu 2022 r. wskazują, że na tej drodze udział ruchu pieszego i rowerowego wyniósł ok. 10%. Celem Polityki Zrównoważonej Mobilności jest proporcja 15% udziału ruchu rowerowego do 2031 r. dla całego obszaru miasta – przypomina Radosław Knesz.
Celem podejmowanych działań jest połączenie najważniejszej infrastruktury pieszo-rowerowej w jeden spójny system, który pozwoli połączyć takie dzielnice jak: Maroko-Nowiny, Niewidom, Niedobczyce, Chwałowice, Boguszowice z centrum miasta. Wielkim wyzwaniem jest pomysł wybudowania kluczowego dla ruchu rowerowego 400-metrowego tunelu rowerowego łączącego dzielnice rozdzielone torami kolejowymi.
fot. UM Rybnik
oprac. /kp/