5 września w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim podpisana została umowa o dofinansowaniu w wysokości 45,5 mln zł zakupu przez Rybnik 20 autobusów napędzanych wodorem. Zasilą one tabor rybnickiej komunikacji miejskiej. Umowę podpisał zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW Artur Michalski oraz zastępca prezydenta Rybnika Janusz Koper w obecności m.in. Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej Grzegorza Pudy oraz wiceministra Klimatu i Środowiska Ireneusza Zyska.
Otrzymane przez Rybnik dofinansowanie jest jednym z pięciu najwyższych w Polsce i drugim najwyższym w województwie śląskim, jakie zostały przyznane przez NFOŚiGW ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny”. Zapewnia ono pokrycie 60% kosztów zakupu wspomnianych autobusów. Nowe autobusy pozwolą na osiągnięcie efektu ekologicznego, jakim jest zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie emisji tlenków azotu oraz pyłów PM10.
Autobusy wodorowe nie emitują żadnych zanieczyszczeń, a jedynym produktem ubocznym reakcji jest czysta para. – Zainteresowanie paliwami alternatywnymi to odpowiedź Rybnika na trendy ogólnoświatowe, stawiające na ekologiczne formy transportu. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymusza na gminach takich jak Rybnik użytkowanie odpowiedniej liczby pojazdów, które podczas eksploatacji nie emitują szkodliwych gazów – podkreśla Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
Zgodnie z planem pierwsze autobusy wodorowe powinny wyjechać na ulice Rybnika w II kwartale przyszłego roku. Wieco wcześniej, w I kwartale 2023 r., przy ul. Budowlanych 6 powstanie ogólnodostępna stacja do tankowania wodoru samochodów osobowych i autobusów.
Przetarg na autobusy wodorowe będzie ogłoszony w najbliższym czasie – specyfikacja przetargowa jest już gotowa. – Chcielibyśmy otrzymać autobusy wodorowe jak najszybciej. Trzeba jednak pamiętać, że gdy już będzie wiadomo, kiedy pierwsze pojazdy będą nam dostarczone, musimy ogłosić postępowanie na dostawy odpowiedniej ilości wodoru – wyjaśnia Łukasz Kosobucki, prezes zarządu spółki Komunikacja Miejska Sp. z o.o. – Wprowadzenie autobusów wodorowych to ogromny krok w przyszłość, który w obecnej sytuacji gospodarczej powinien zabezpieczyć nam możliwość świadczenia usług dla naszych mieszkańców, korzystając z pewnych źródeł energii. To również poprawa jakości powietrza oraz komfortu podróży – autobusy są ciche i nie emitują szkodliwych substancji w miejscu eksploatacji. Nowy standard, jaki udało się wprowadzić przy okazji autobusów elektrycznych, przekłada się na wygodę pasażerów – duże, jaskrawe tablice informacyjne, specjalnie zaprojektowany układ wnętrza i defibrylatory na pewno zachęca do odbywania podróży transportem zbiorowym – przekonuje Łukasz Kosobucki.
Miasto jest również w trakcie procedury zakupu 11 sztuk fabrycznie nowych autobusów o napędzie hybrydowym, które na rybnickie drogi powinny one wyjechać w połowie 2023 r. W tej chwili linie autobusowe komunikacji miejskiej organizowane przez Miasto Rybnik obsługują 23 autobusy elektryczne różnej długości, 12 autobusów zasilanych sprężonych gazem ziemnym różnej długości oraz ok. 60 zasilanych olejem napędowym.
fot. L. Tyl
oprac. /kp/