Dla wyjaśnienia - to czym zalana jest automatyczna skrzynia biegów- a my potocznie nazywamy olejem - również nazywa się często płynem ATF Automatic Transmission Fluid. Jest on zwykle zabarwiony na zielono lub czerwono w celu wyraźnego odróżnienia go od oleju silnikowego. Z racji specyficznych właściwości idealnie nadaje się do smarowania mechanizmów ciernych automatycznych skrzyń biegów, a w niektórych przypadkach także do wypełnienia obwodów hydraulicznych wspomagania układu kierowniczego.
Co się dzieje z olejem w czasie eksploatacji? Podczas pracy ruchomych elementów skrzyni powstają opiłki i osady węglowe. Wszystkie zanieczyszczenia przewodzi wspomniany wyżej ATF. W procesie jego obiegu wyłapywane są one przez filtr oraz magnesy w misce olejowej czy korku spustowym. Duża ilość drobnych nawet mikroskopijnych zanieczyszczeń zwiększa procesy utleniania płynu ATF a w konsekwencji zmniejsza się jego lepkość.
Jeżeli okresy wymiany płynu ATF są odpowiednio dobierane to nie występują żadne problemy w funkcjonowaniu skrzyni. Jeśli okresy wymiany zostaną przekroczone , płyn ATF posiada wyraźne oznaki zestarzenia, jest ciemny, brudny, śmierdzi spalenizną.
Płyn ATF traci swoje właściwości podczas eksploatacji .Dzieje się tak na przykład w momencie nadmiernego poślizgu - temperatura może dochodzić wtedy do 400 stopni. W trakcie normalnej eksploatacji skrzyni jest ona utrzymywana w zakresie 80 – 90 stopni.
W samochodach o większych przebiegach, w których przez dłuższy okres nie był wymieniany olej zaleca się przeprowadzenie płukania skrzyni biegów i dynamicznej wymiany.
Odpowiadając na potrzeby swoich klientów, Bosch Service Auto Koza wprowadza do oferty dynamiczną wymianę oleju w przekładniach automatycznych. Posiadamy odpowiedni sprzęt i przeszkolonych pracowników z praktyką.