• +48 502 21 31 22

Pracownicy stawiają na naukę przez praktykę

64% polskich pracowników chce podnosić swoje kompetencje. Najważniejsze są dla nich umiejętności językowe, cyfrowe oraz związane z produktywnością w pracy.

Pracownicy stawiają na naukę przez praktykę

Pracowników z 13 europejskich krajów zapytano o to, czego i jak chcą się uczyć. Tylko 16% pracowników chce zdobywać nowe kompetencje, wybierając tradycyjne formy szkolenia. 21% pozytywnie wypowiada się na temat tzw. blended learning - to mieszana metoda kształcenia, łącząca ze sobą tradycyjną naukę z aktywnościami prowadzonymi zdalnie. Obecnie wśród polskich i europejskich pracowników przeważa nauka online. Jest ona najbardziej pożądaną formą dla 37% polskich pracowników. Najwięcej, bo 48% osób, wyróżnia naukę poprzez praktykę, a 32% chce się uczyć przez kursy i tutoriale na YouTube.

Badanie przeprowadzone przez GoodHabitz pokazuje, że pracownicy stawiają dziś na rozwój osobisty. Jest to bardzo ważne dla 71% Europejczyków. Jeśli chodzi o samych Polaków, jest to 64%. Co drugi pracownik uważa, że to pracodawca powinien zapewnić im dostęp do szkoleń. Brak narzędzi i możliwości rozwoju w ramach organizacji będzie skutkował utratą motywacji, a w konsekwencji większą otwartością do zmiany pracy.

Czego chcą się uczyć Polacy? Przede wszystkim języków. Angielski, a także niemiecki i hiszpański, zajęły najwyższe miejsce na podium - wskazało na nie 31% pytanych. Powodem jest międzynarodowe środowisko pracy.

Tuż za kompetencjami językowymi znalazły się umiejętności cyfrowe, na które stawia 29% respondentów. Należą do nich znajomość nowych technologii jak Java, Python czy JavaScript. 26% osób wskazało na produktywność, czyli np. szkolenia z zarządzania czasem. Kursy Excel i pakiet Office wskazało 23%, podobnie jak pracę w zespole i zarządzanie, szkolenie liderów i rozwój osobisty.

Pod kątem nauki zdalnej w stosunku do innych krajów europejskich Polska jest poniżej średniej europejskiej, która wynosi 39%. Wśród 13 państw Polska zajęła 11. miejsce. Najmocniejsi w nauce online są Portugalczycy - 45%, Brytyjczycy - 44% i Szwajcarzy - 42%.

Eksperci podkreślają, że na tych przykładach widać ewolucję zachodzącą w procesach kształcenia. Nauka online lub blended learning w najbliższych latach staną się głównym źródłem zdobywania wiedzy.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka