Naukowcy z Uniwersytetu Rzymskiego przeprowadzili badania wydajności napędu hybrydowego nowego Priusa:
- Średnio przez 73,2% czasu podróży i na 62,5% jej dystansu, samochód jechał w bezemisyjnym trybie elektrycznym.
- Wartości te były jeszcze wyższe w środowisku typowo miejskim.
- Niemal 45% energii zużytej na poruszanie się pojazdu wytworzył silnik elektryczny Priusa.
- Jedna trzecia energii elektrycznej zużytej przez auto została wytworzona podczas hamowania rekuperacyjnego.
Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Rzymskim wykazały, że podczas typowej jazdy miejskiej, przez większość czasu i na większości pokonywanego dystansu, Prius pozostaje w trybie elektrycznym, nie emitując żadnych substancji. Wyniki potwierdzają, że Toyota w znacznym stopniu zwiększyła efektywność napędu swej flagowej hybrydy.
Dane zebrane podczas jazd o charakterze typowych dojazdów do pracy w aglomeracji rzymskiej na dystansie łącznie 2200 km wykazują, że średnio przez 73,2% czasu podróży i na 62,5% jej dystansu, Prius pozostaje w bezemisyjnym trybie elektrycznym. Obejmuje to także czas, gdy samochód zatrzymuje się na światłach, a silnik automatycznie się wyłącza.
Wyniki były jeszcze lepsze w środowisku typowo miejskim, gdzie ograniczanie hałasu i zanieczyszczeń oraz jakość powietrza są szczególnie istotne. Na tych odcinkach trasy Prius poruszał się nie emitując żadnych substancji przez 79,4% czasu podróży na 76,3% jej dystansu.
Tak dobre rezultaty były możliwe dzięki jakości najnowszej wersji jednostki napędowej Toyota Hybrid Synergy Drive. Niemal 45% energii zużytej na poruszanie się samochodu pochodziło z silnika elektrycznego, a 34,3% zużytej przezeń energii elektrycznej zostało wytworzone podczas hamowania rekuperacyjnego. Oznacza to, że ponad jedna trzecia prądu poruszającego koła to energia odzyskana przy hamowaniu lub zwalnianiu.
W badaniu, zrealizowanym na zamówienie Toyota Motor Italy, uczestniczyło 20 kierowców, w tym 10 mężczyzn i 10 kobiet, w dwóch grupach wiekowych (do i ponad 35 lat). Połowę uczestników stanowili kierowcy, którzy już jeździli samochodami hybrydowymi, drugą połowę osoby bez takich doświadczeń. Każdy z uczestników przejechał w Rzymie tę samą trasę o długości 37 km w obu kierunkach o różnych porach dnia – rano, po południu i wieczorem. Kierowcy jeździli standardowym Priusem Style na 17-calowych kołach z włączonym trybem Eco i wyłączoną klimatyzacją, przestrzegając ograniczeń prędkości.
Dzięki nieustannemu rozwijaniu przez Toyotę technologii hybrydowych, nowy Prius osiągnął największą w historii modelu poprawę parametrów w zakresie wielkości emisji i oszczędności paliwa w stosunku do poprzedniej generacji tej najpopularniejszej hybrydy świata. Prius jest jednak nie tylko ekologiczny i oszczędny – to samochód, który daje wiele radości z jazdy.
Toyota Prius, samochód o wyjątkowej stylistyce i znakomitych własnościach jezdnych, wykorzystujący po raz pierwszy nową platformę Toyota New Global Architecture (TNGA), wyznacza kierunki rozwoju pojazdów hybrydowych XXI wieku w oparciu o legendarną jakość i niezawodność, której potwierdzeniem jest ponad dziewięć milionów hybryd Toyoty sprzedanych na całym świecie.