• +48 502 21 31 22

Żelazny Szlak Rowerowy

Firma działa w branżach: Kolarstwo i rowery,
logo Żelazny Szlak Rowerowy

Opis

Okrężny szlak rowerowy na polsko-czeskim pograniczu o długości 43,1 km.

Żelazny Szlak Rowerowy to szlak, który tworzy pętlę o długości 43,1 km - 25,5 km po polskiej stronie i 17,6 km po czeskiej - przebiegającą po stronie polskiej przez Gołkowice, Godów, Jastrzębie-Zdrój (Szotkowice, Moszczenicę i Ruptawę) i Zebrzydowice oraz po stronie czeskiej Karwinę, Piotrowice koło Karwiny i Zawadę. Pomiędzy Godowem a Jastrzębiem-Zdrojem na odcinku 3,3 km trasa biegnie starotorzem linii kolejowej nr 159, a pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem a Zebrzydowicami na odcinku 3 km starotorzem linii kolejowej nr 170.

Na części trasy biegnącej po dawnym torowisku znajduje się pięć punktów odpoczynkowych, w tym jeden zadaszony w Jastrzębiu-Zdroju Szotkowicach. W Gołkowicach szlak przebiega obok zabytkowego, drewnianego kościoła św. Anny, a w Karwinie obok zabytkowego pałacu i kościoła.

Na początku 2016 r. ówczesny wójt gminy Godów zaproponował utworzenie trasy rowerowej na bazie dawnych linii kolejowych w regionie. Na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego został przeprowadzony audyt nieczynnych tras kolejowych pod kątem ich adaptacji na szlaki rowerowe. Jedną z audytowanych tras była trasa Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój – Zebrzydowice

25 maja 2017 r. podpisana została umowa na dofinansowanie budowy pierwszego etapu ŻSR w ramach inicjatywy Interreg w ramach Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego. Łączne przyznane dofinansowanie wyniosło 1,12 mln euro. Pod koniec czerwca 2018r. gotowy był odcinek trasy biegnący śladem dawnej linii kolejowej nr 159 na terenie Godowa o długości 2,8 km, a na początku sierpnia dwa odcinki w Jastrzębiu-Zdroju: 0,37 km po dawnej linii kolejowej nr 159 i 0,625 km po dawnej linii kolejowej nr 170. W ramach tego etapu oddany został do użytku również odcinek po torowisku linii nr 170 w Zebrzydowicach. 21 września 2018 r. odbyło się oficjalne otwarcie szlaku.

W kwietniu 2018 Komitet Monitorujący Program Interreg V-A Republika Czeska-Polska wydał pozytywną rekomendację odnośnie do przyznania dotacji w wysokości 8,7 mln zł na realizację drugiego etapu budowy. Ogłoszono przetarg na budowę odcinka trasy biegnącego śladem dawnej linii kolejowej nr 159 na terenie Łazisk o długości 1,4 km oraz na terenie Zebrzydowic śladem dawnej linii kolejowej nr 170, a w styczniu 2019 r. miasto Jastrzębie-Zdrój ogłosiło cztery przetargi na budowę odcinka trasy o łącznej długości 8,5 km. 10 września 2020 r. oficjalnie otwarto drugi etap szlaku, po tym jak zbudowano ścieżkę rowerową na terenie Jastrzębia-Zdroju, łącząc ją ze zbudowanymi wcześniej odcinkami w Zebrzydowicach i Godowie. Koszty całej trasy rowerowej to 36 mln zł, po stronie jastrzębskiej to 21 mln zł, z czego prawie 50% to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

fot. UM Jastrzębie-Zdrój, Wikipedia

Zobacz więcej

Aktywności w społeczności biznesowej

Przynależność członkowska:
  • Użytkownik platformy

Lokalizacja

Artykuły powiązane

Wyszukiwarka