Według 2/3 polskich przedsiębiorczyń prowadzenie firmy jest w tej chwili trudniejsze niż cztery lata temu – wynika z badania "Polki i przedsiębiorczość 2024: perspektywy i rozwój" przeprowadzonego przez Fundację Włączeni Plus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. 17% właścicielek przedsiębiorstw nie zauważa zmiany w tym zakresie, a w ocenie 13% zarządzanie własnym biznesem jest łatwiejsze.
A co jest największym problemem? 70% ankietowanych wskazuje na aktualne przepisy prawno-podatkowe, a tylko 17% nie postrzega ich w ten sposób. Mimo to 40% pytanych przedsiębiorczyń widzi szanse na rozwój swojego biznesu. Z drugiej strony 17% badanych jest nastawionych bardziej pesymistycznie.
Badanie pokazało także, że 52% przedsiębiorczych Polek rozwijało w ciągu ostatnich czterech lat swoją firmę stacjonarnie, 12% online, a 26% – zarówno stacjonarnie, jak i online.
– Dane z raportu "Polki i przedsiębiorczość 2024: perspektywy i rozwój" doskonale pokazują, że przedsiębiorczość kobiet w Polsce napotyka na bariery związane z niestabilnym i złożonym otoczeniem prawno-podatkowym. Zamiast dofinansowania na start kobiety prowadzące firmy potrzebują przede wszystkim długofalowego wsparcia w obniżaniu kosztów prowadzenia działalności, takich jak składki ZUS – podkreśla Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji Włączeni Plus.
Przedsiębiorczynie oczekują jednak większego wsparcia finansowego na początku swojej działalności niż pozostali badani. 31% z nich wskazało na niższe składki ZUS przez pierwsze kilka lat prowadzenia firmy jako najlepsze rozwiązanie, podczas gdy wśród ogółu badanych ten pogląd podzieliło 18%. Również mniejsze podatki były częściej wymieniane przez przedsiębiorczynie (21% vs 15%). Dofinansowanie na start wskazało jedynie 10% badanych prowadzących firmę.
fot. freepik.com
oprac. /kp/