• +48 502 21 31 22

Strefy czystego transportu i autobusy zeroemisyjne będą obowiązkowe

W miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, w których poziom NO2 przekroczy normy, powstaną SCT. Dotyczy to m.in. Katowic.

Strefy czystego transportu i autobusy zeroemisyjne będą obowiązkowe

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Obowiązkowe będzie tworzenie stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w przypadku przekroczenia w nich dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu.

Projekt przewiduje mechanizmy, które będą wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego. – Ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach konieczne są także działania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu – tłumaczy Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Dzięki przepisom ma poprawić się jakość powietrza, a także zmniejszyć hałas w dużych miastach. – Rozwiązania przełożą się na wzrost jakości życia Polek i Polaków – podkreślono.

Uzasadnieniem dla wprowadzanych przepisów są badania przeprowadzone przez naukowców ze Śląskiego Centrum Chorób Serca i Uniwersytetu Śląskiego. – Powstawanie zjawiska tzw. smogu ma wpływ na zwiększenie się liczby hospitalizacji i zgonów wśród obywateli. Szacuje się, że w 2019 r. odnotowano w naszym kraju ok. 43 tys. przedwczesnych zgonów ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM2,5 w powietrzu. Ponadto podwyższony poziom najbardziej toksycznej składowej spalin, czyli tlenków azotu, powoduje częstsze występowanie zawałów serca (o 12%), udarów mózgu (o 16%), zatorowości płucnej (o 18%) oraz migotania przedsionków serca (o 24%) – wynika z badań.

Przekroczenie średniorocznego poziomu dwutlenku azotu odnotowano do tej pory w czterech miastach, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza – w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach. Wielkość SCT zostanie określona przez samorządy. Strefa czystego transportu od 1 lipca funkcjonuje w Warszawie, a od 1 lipca 2025 r. ma wejść w życie w Krakowie.

Natomiast jeśli chodzi o komunikację miejską, od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Jednocześnie odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero- i niskoemisyjnych. Nowe przepisy znoszą te wymagania.

Czytaj także: Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu już działa

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka