• +48 502 21 31 22

Powrót po urlopie – wyzwanie dla pracodawców i pracowników

Często po pierwszym dniu w biurze można usłyszeć, że ktoś już zapomniał o wakacyjnym odpoczynku, bo został przytłoczony ilością zadań.

Powrót po urlopie – wyzwanie dla pracodawców i pracowników

Kończą się wakacje, co oznacza, że wielu z nas ma już za sobą urlop lub właśnie go kończy. Powrót do pracy po dłuższym okresie odpoczynku może być wyzwaniem – często towarzyszy mu spadek motywacji i trudności z ponownym wczuciem się w obowiązki. Jak przestawić się z trybu relaksu na tryb pracy?

– Okres wakacji często przynosi spowolnienie w działaniu firm, co jest naturalnym skutkiem wyjazdów pracowników na urlopy. Ci, którzy zostają, zastępują nieobecnych, ale część zadań czeka na nasz powrót. Dlatego po wakacjach oprócz bieżących obowiązków często musimy nadrobić zaległości. Taka sytuacja stwarza ryzyko przeciążenia i wypalenia zawodowego, zwłaszcza gdy od razu po powrocie z urlopu pracownik musi zmierzyć się z nagłym nawałem pracy. Często po pierwszym dniu w biurze można usłyszeć, że ktoś już zapomniał o wakacyjnym odpoczynku, bo został przytłoczony ilością zadań. Tego zagrożenia można uniknąć, planując równomierne rozłożenie obowiązków – radzi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy.

Kluczowa dla samopoczucia i efektywności jest dbałość o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Przed powrotem do pracy warto poświęcić chwilę na uporządkowanie przestrzeni, zarówno tej domowej, jak i biurowej. Harmonijne otoczenie sprzyja lepszej koncentracji i pozwala uniknąć rozproszenia uwagi. Eksperci z Personnel Service podkreślają też, że warto z wyprzedzeniem zaplanować swoje działania i ustalić sobie czas w kalendarzu na nadrobienie zaległości i ustalenie priorytetów, dzięki czemu możliwe będzie płynniejsze przejście z trybu wakacyjnego do intensywnego harmonogramu pracy.

Wyzwaniem może się okazać porządkowanie skrzynki odbiorczej. Z danych portalu statistica.com wynika, że w zeszłym roku przesyłano na całym świecie ok. 347,3 mld e-maili dziennie, a do 2026 r. liczba ta może wzrosnąć do 392,5 mld. – Po powrocie z urlopu często mamy wrażenie, że lista nieodebranych wiadomości nie ma końca. Stąd warto zastosować skuteczne techniki sortowania. Zaleca się najpierw przejrzeć skrzynkę od najnowszych wiadomości do najstarszych, ponieważ niektóre sprawy mogły już zostać rozwiązane podczas urlopu. Następnie warto kategoryzować i nadawać priorytety pozostałym mailom według zadań, co pozwoli szybciej uporać się z zaległościami – radzą eksperci.

Warto znaleźć też czas na krótką rozmowę ze współpracownikami. Pozwala to nie tylko na aktualizację informacji, ale także na budowanie pozytywnych relacji, co przełoży się na lepszą atmosferę w pracy i większą efektywność. Nie musi to być nic formalnego – wystarczy przerwa na kawę połączona z rozmową o wakacjach i o tym, co wydarzyło się podczas naszej nieobecności. Eksperci z Personnel Service zwracają też uwagę, by być na bieżąco z wydarzeniami w branży – dobrze jest prześledzić wiadomości online. Radzą również, by trzymać się swojego harmonogramu pracy, nie przesadzać z godzinami nadliczbowymi i starać się tak zaplanować czas, by nie musieć pracować w domu.

– Zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest kluczowe dla utrzymania długotrwałej produktywności i zdrowia psychicznego. Po powrocie z urlopu ważne jest, aby nie popadać w pułapkę nadmiernej pracy. Zamiast tego warto skupić się na stopniowym włączaniu się w zawodowe obowiązki, jednocześnie dbając o regenerację i odpoczynek. Odpowiednie planowanie i wsparcie zespołu pomagają utrzymać pozytywną energię i minimalizować stres, co jest niezbędne dla utrzymania efektywnego work-life balance – podsumowuje Krzysztof Inglot.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka