Szkolenie dla przedsiębiorców z terenu Raciborza i nie tylko odbyło się w Ośrodku Współpracy Gospodarczej. Wszystko w ramach inicjatywy Silesia Team, które pilotują prowadzone przez Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS Inkubatory Przedsiębiorczości z Wodzisławia Śląskiego, Raciborza i Rybnika oraz Izba Gospodarcza Wodzisław Śląski. Wydarzenie jest finansowane przez Miasto Rybnik. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego.
Celem spotkania omówienie możliwości związanych z pozyskaniem klientów w nowym segmencie rynku, budową przewagi konkurencyjnej na rynku, zmniejszeniem ryzyka inwestycji w nowy produkt lub usługę, możliwością zatrudnienia wysokiej klasy ekspertów, a także pozyskaniem finansowania ze źródeł zewnętrznych na wdrożenia pomysłów biznesowych.
- W usługach innowacyjnych najważniejszy jest potencjał innowacji, czyli coś unikalnego, co jest trudne do skopiowania przez inną firmę - wskazano. Za potencjałem idą większe możliwości finansowe na rozwój swojej idei. To z kolei podstawa kooperowania w duchu pozyskiwania nowych produktów.
Jak wskazano na rynku eksportowym trudno bić się z dużymi graczami, jeśli nie ma się stabilnych źródeł finansowania oraz nie współpracuje się na wielu płaszczyznach z innymi przedsiębiorstwami. Największe firmy stać bowiem na najlepszych pracowników, a za tym idą innowacje. Koło się zamyka. Dlatego świetnym sposobem na rozwój mniejszych podmiotów jest sięganie na przykład po dotacje na rozwój nowych produktów lub usług. Polska gospodarka dostaje niezłej zadyszki, bo nie ma komu tych innowacji tworzyć. Realia są takie, że zbyt wolno kreujemy pomysły, w stosunku do tego, ile na rynku jest pieniędzy. W tej perspektywie unijnej do wzięcia jest około 20 mld zł, w kolejne nawet 50 mld zł!
Dlatego tak ważny jest nie tylko pomysł, ale także cały proces tworzenia produktu. Świetnym rozwiązaniem jest kooperacja wielu podmiotów, które wspólnie mogą stworzyć pełną usługę lub towar. Samodzielne inwestowanie to bowiem nie tyle 100% zysku dla siebie, co - na wczesnym etapie - 100% odpowiedzialności i ryzyka po jednej stronie. Niezbędna jest jednak wymiana wiedzy między partnerami biznesowymi, ryzyko, zasoby oraz czas.
/eu/