Na niemal całym, ponad 4-kilometrowym odcinku budowanej Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna w Rybniku, trwają intensywne prace. Związane są one głównie z przebudową i zabezpieczeniem istniejącej infrastruktury energetycznej, teletechnicznej, wodociągowej i kanalizacyjnej. Równolegle trwają prace z budową kanalizacji deszczowej i jej elementów związanych z odwodnieniem nowej drogi.
W zakresie robót drogowych wykonawca realizuje prace ziemne obejmujące przemieszczanie mas ziemnych oraz kontynuuje stabilizację i wzmocnienia gruntu rodzimego, na którym wznoszony będzie nasyp drogowy. W rejonie skrzyżowań z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi, czyli ul. Batorego, ul. Krzywoustego i ul. Grota Roweckiego, wznoszone są wiadukty będące częścią układu tych ulic lub trasy głównej drogi regionalnej.
Większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna, czyli ponad 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej, została wybudowana dzięki środkom unijnym i oddana do użytku w kwietniu 2020 r. Kosztowała ponad 475 mln zł, z czego 290 mln zł to środki z Unii Europejskiej. Trwająca budowa kolejnego odcinka drogi obejmuje: bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego, skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową, cztery obiekty mostowe umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła oraz pięć przepustów dla zwierząt. Koszt dokończenia budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia, odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko jak np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni.
Inwestycję realizuje wybrana w przetargu firma Budimex S.A. z Warszawy za kwotę nieco ponad 268 mln zł. Budowa brakujących 4 km Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na terenie Rybnika od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej uzyskała dotację z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej kwocie 165 mln zł.
fot. M. Koczy/UM Rybnik
oprac. /kp/