Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił uchwałę Rady Miasta Krakowa dotyczącą wprowadzenia w mieście Strefę Czystego Transportu. Uchwałę zaskarżył wojewoda małopolski i dwie osoby prywatne.
1 lipca w Krakowie miała zaczął obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Miała objąć teren całego miasta i być pierwszą taka strefą w Polsce. Uchwałę o SCT radni Krakowa przyjęli w listopadzie 2022 r. Skargę skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w kwietniu ubiegłego roku ówczesny wojewoda małopolski Łukasz Kmita i dwie osoby prywatne. Sąd odrzucił skargi mieszkańców, ale uwzględnił skargę wojewody i postanowił unieważnić uchwałę o SCT w całości.
Wojewoda małopolski w uzasadnieniu zakwestionował zgodność zapisów miejskiej uchwały z ustawą z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Rada miasta – jak podał w oświadczeniu urząd wojewódzki – nie określiła w sposób wystarczający granic obszaru SCT oraz nie zawarła regulacji dotyczących sposobu organizacji ruchu w tej strefie. Radzie miasta zarzucono także m.in. zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność człowieka, wolność poruszania się, równość wobec prawa czy własność naruszającą zasadę proporcjonalności.
SCT w Polsce chce w najbliższym czasie stworzyć Warszawa. W minionym roku w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii funkcjonowało 320 stref czystego transportu. To o 40% więcej niż w 2019 r. Najwięcej było ich we Włoszech (178), Niemczech (78), Wielkiej Brytanii (17) i Holandii (14). W latach 2023-2025 liczba SCT ma wzrosnąć o ponad 58%. Czytaj więcej: Coraz więcej stref czystego transportu w Europie
fot. freepik.com
oprac. /kp/