PKP PLK wybrały najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie prac w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294 Racibórz – Racławice Śląskie” w ramach Programu Kolej+. Wzięło w nim udział siedem firm, a jedynym kryterium oceny ofert była cena. Najtańsze okazały się usługi Databout – 17 923 560 zł. Kwota ta mieści się w kosztorysie inwestorskim zarówno dla fazy pierwszej (prace projektowe – 18 843 898,56 zł), jak i dla całości wraz z prawem opcji (nadzór autorski podczas prac budowlanych – łącznie 20 728 288,41 zł).
Aktualnie na części odcinka prowadzony jest ruch towarowy, ale linia w całości wymaga gruntownej modernizacji. Zadanie ma zostać zrealizowane w latach 2023–2028. Całkowita wartość projektu to ponad 535 mln zł, zaś wkład własny ma wynieść 80,1 mln zł. Liderem projektu jest Województwo Opolskie, a partnerami samorządy lokalne: Powiat Prudnicki, Gmina Głubczyce, Gmina Pietrowice Wielkie i Gmina Racibórz oraz firma Eko-Okna S.A, która po remoncie linii planuje zamawiać pociągi towarowe. Celem podstawowym tej inwestycji jest poprawa dostępności do pasażerskiej komunikacji kolejowej mieszkańców powiatu głubczyckiego i rozwój linii kolejowych na terenie województwa opolskiego.
Linia pozostanie jednotorowa, jednak będzie zelektryfikowana. Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich ma wynosić 120 km/h. Planowana jest także korekta lokalizacji przystanku Ściborzyce Małe, zmiana nazwy przystanku Lekartów na Samborowice wraz z korektą lokalizacji oraz utworzenie nowych przystanków: Gadzowice, Cyprzanów i Wojnowice. Przebieg linii będzie wyglądał więc następująco: Racibórz – Racibórz Studzienna – Wojnowice – Samborowice – Cyprzanów – Pietrowice Wielkie – Tłustomosty – Baborów – Bernacice – Głubczyce – Gadzowice – Głubczyce Las – Ściborzyce Małe – Racławice Śląskie. Pociągi całą, 53-kilometrową trasę mają pokonywać w ok. 55 minut.
fot. Cugi Katarzyny/Instagram
oprac. /kp/